Een avontuurlijke vrouw

Willeke 09 januari 2020
Het is 1967, je bent 20 jaar en je wilt reizen, een wereldreis maken maar hoe doe je dat? Ellen heeft het gedaan, een reis die in die tijd ingewikkeld was, geen mobieltjes, geen tripadvisor, weinig geld, alleen als jonge vrouw. Ellen deed het samen en met een oude schoolvriend begint ze aan een tocht door Europa, al liftend met 125 dollar.

Niet zo handig om in november te gaan reizen, het is koud en veel jeugdherbergen zijn gesloten. Ze slapen regelmatig in stations, het liften gaat goed en af en toe krijgen ze een maaltijd aangeboden. Hard nodig want met een volle maag is de kou beter te hanteren.

Omdat ze liften is het doel van de reis daar waar de auto heengaat, die ze mee willen nemen en zo komen ze in Italië terecht waar ze de steden bezoeken. Af en toe zijn er chauffeurs geld vragen en dreigen hun anders in the middle of nowhere af te zetten, of wensen betaling in de vorm van seks. Dan is Ellen blij dat ze Kerry: haar reisgenoot bij zich heeft. Ze ontmoeten vriendelijk mensen waaronder matrozen van een schip die hen uitnodigen om bij hen te komen eten.

Ze arriveren in Griekenland en via Athene gaan ze naar Kreta, onderweg hebben ze gehoord van de vele hippies, die daar bivakkeren, Ellen heeft daar een tijdelijk baantje om geld te verdienen en daar eindigt de reis met Kerry, want die wil in Europa blijven maar Ellen heeft iemand ontdekt die naar India wil en dat wil ze meemaken.

Was het eerste deel van de reis wat saai om te lezen, het volgende deel naar en door het Midden-Oosten is spectaculairder, ze reizen door Turkije, Afghanistan, Pakistan en zo door naar Azië en India. Ellen geniet van de reis, meestal met een bus of vrachtwagen en de ontmoetingen die er zijn. Ze ontdekt dat voor haar het reizen het belangrijkste is, ergens verblijven is al snel saai, verder gaan, dingen ontdekken, mensen ontmoeten en tekenen want ze is een begenadigt tekenaar en het levert haar geld op.

Het probleem is haar medereiziger Don, hij drinkt veel en gebruikt drugs, dat is nl. zijn doel om de reis te maken en Ellen begint er genoeg van te krijgen en reist met anderen verder. Het ophalen van geld met de travellercheques verloopt niet altijd eenvoudig en dan moet ze geld lenen van anderen. Ze ontmoet David, ze worden verliefd en samen besluiten ze naar Bangkok te gaan, Ellen is dan al zeven maanden onderweg.
In Thailand verblijft ze langere tijd waaronder in U-Tapao een Amerikaanse luchtmachtbasis tijdens de Vietnamoorlog. De heimwee naar huis begint op te spelen en ze gaat geld verdienen om haar terugreis te kunnen bekostigen, ze maakt daar vele avonturen mee, ontmoet veel mensen soms onbetrouwbaar en ook heel betrouwbare, de verliefdheid tussen haar en David verloopt.
In mei 1970 vertrekt ze per vliegtuig naar huis met tussenstops in diverse steden waar ze geweest is.

Een geweldig verhaal over een avontuur van een jonge vrouw in een tijd waarin dat niet gewoon was, een tijd waarin de communicatie verliep via openbare telefoons als ze verbinding kon krijgen. Geld pinnen was nog niet uitgevonden, informatie moest gevraagd worden in de landen zelf, hoe te reizen moesten ze zelf uitzoeken en dan de taal, dat lijkt me ook een probleem. omdat Engels in die tijd nog niet zo algemeen was zeker niet op de plekken waar zij reist. Ellen is van mijn leeftijd en als ik denk wat ik in die tijd deed dan neem ik mijn petje heel diep voor haar af.

De schrijfwijze is af en toe wat eentonig maar het verhaal blijft boeien omdat het zo bijzonder is wat zij deed in die tijd.

Meer recensies van Willeke