Maakbaar leven?

Willeke 22 december 2021
“Het geheugen - Mnemosyne, de moeder van de inspiratie is een verhalenmachine die het af kan met impressionistische streken, we hoeven slechts wat elementen in te voeren en de A.I. voltooit daaruit zelf een herinnering. Een waarheid en niet dé waarheid” p 139

Een fantastisch verhaal over een man, auteur waar tijdens een onstuimige en verwarrende relatie zijn vriendin zwanger wordt en de baby laat aborteren. De schrijver genaamd Auke van de Hulst om te laten zien dat het een deel autobiografisch is en deels fictie. Die Auke rouwt om het ongeboren kind dat : “nog maar een stukje weefsel was” en zijn werk lijdt eronder.

Dan jaren later gaat hij naar Japan en bestelt een troostkind, een robot met het DNA van zijn vriendin en hemzelf. Hij vertelt het aan niemand. Het is een meisje omdat hem de geaborteerde baby ook een meisje was, het wordt Scottie

Hij heeft een plan voor een nieuw boek en zijn redacteur stelt voor om een roman te schrijven en daarnaast een soort dagboek een z.g. Privé Domein

Het verhaal van Auke Hulst is genre Science Fiction. en speelt zich af in de jaren 2030 of verder De roman gaat over de relatie met Mila zijn vriendin en het dagboek over zijn verleden in Groningen waar hij woonde met zijn ouders en zus in een gebied dat nu door de bewoners verlaten is door de aardbevingen.

In de roman wordt ook zijn leven met Scottie beschreven; de robot die lief en intelligent is en door die intelligentie ontdekt dat ze anders is dan de anderen: “Papa ik heb geen bloed”.
Na een ongeluk tijdens een vakantie in het verboden gebied van Aukes jeugd wordt Scottie gebeten door een wolf en verliest het vertrouwen dat ze had met haar “vader”: hij had gezegd dat wolven bang voor mensen zijn.” Later breekt ze haar arm en ontdekt dat er in die arm draden zitten. Ze gaan samen naar Japan waar Scottie wordt gereset en dat is het begin van het einde van de goede relatie van Scottie en Auke, later verdwijnt Scottie en is Auke alleen. Weer rouw.

Daarnaast zijn er de tijdreizen die Auke maakt om de relatie die hij met Mila had, zo te veranderen dat de baby toch geboren wordt. Hij onderneemt drie reizen zonder het beoogde succes.
Tijdreizen...”hij is met zijn lichaam over de grenzen van het universum geglipt” p 553

Een prachtig geschreven verhaal, de schrijver neemt me mee in zijn gedachten, zijn overwegingen en zijn wens om de tijd terug te draaien met als doel een gezin te zijn met een vrouw en kind, een doel dat hij koste wat kost wil bereiken tot aan het verlies van de liefde van een robotkind door zijn blind en doof zijn voor anderen door zijn egocentrisme. Het verhaal is ingewikkeld en af en toe moet ik een deel herlezen om te begrijpen wat hij schrijft en toch kon ik het nauwelijks wegleggen, alleen om even afstand te nemen om daarna weer direct verder te lezen. Doordat de hoofdpersoon in zijn dagboek zijn gedachten beschrijft leer je hem goed kennen maar begrijpen...dat denk ik niet maar wel genieten van al zijn gedachtespinsels die in mooie zinnen beschreven worden

“Schrijven is nauw verwant aan herinneren, dat het omgekeerde van vergeten lijkt maar een pijnlijke vorm om van wat vergeten is, herschrijven.” p.60

Meer recensies van Willeke