Een literaire rat

Willeke 31 oktober 2019
Het verhaal over een rat, geboren in een tweedehands boekenwinkel, die er zijn hele leven blijft wonen en ondertussen boeken “vreet”.
Hij begint zijn leven als dertiende en kleinste geborene en aangezien moeder maar 12 tepels heeft en Firmin als jongste geen plek om te drinken en moet het met de restjes doen. Hij blijft daardoor een kleine rat.
Het nest is gevuld met papiersnippers en daar begint Firmin op te kauwen en is dat wat zijn leeshonger aangewakkerd heeft? Hij heeft het moeilijk in het grote gezin, moeder verwaarloost haar kinderen is uren lang weg en omdat hij in het gezin geplaagd wordt is het geen wonder dat hij het nest ontvlucht en op onderzoek gaat in de winkel en daar ontdekt hij de boeken. Eerst knabbelt hij aan de kaften maar langzamerhand ontdekt hij de inhoud.
Eenmaal begonnen met lezen kan hij niet meer stoppen, hij leest alle wereldliteratuur plus de religieuze boeken en hij identificeert zich met de personen uit de boeken die hij leest, zo is hij Don Quichot en Anne Frank. Zijn fantasie wordt flink geprikkeld. Daarnaast gaat hij ook de boekwinkel ontdekken en vindt een plaatsje boven het kantoor.

“De opening in het plafond werd een van mijn favoriete plekjes. Het was het venster op de menselijke wereld, mijn eerste venster. Wat dat betreft was het net een boek. Je kon er doorheen kijken naar een andere wereld dan die van jezelf. Ik noemde deze plek: de ballon want als ik vanaf daar naar beneden keek, had ik het gevoel alsof ik in een ballon boven de ruimte zweefde.”p 35

Later gaat hij naar buiten en leert daar voedsel te vergaren, hij “woont”in een buurt met veel cafés een bioscoop en theater en daardoor is er altijd wel eten te vinden maar Firmin is en blijft een kleine rat met wel een groot hoofd waardoor hij er wel een beetje raar uitzien. .
Tijdens een hongertocht buiten wordt hij ontdekt door mensen die hem achterna gaan en waardoor hij zijn pootje bezeert. Als hij bijkomt uit zijn flauwte bemerkt hij dat hij ergens anders is en dat is de woning van Jerry.,, boven de boekwinkel. Ze worden vrienden en voor het eerst is Firmin niet meer alleen en heeft hij samen met Jerry een mooie tijd, ook daar kan hij lezen. Nadat Jerry na een ziekte overleden is, is Firmin weer eenzaam en dat niet alleen, ook de buurt met de boekwinkel wordt afgebroken. Hij ziet met weemoed dat de boeken de winkel verlaten en de gebouwen in de buurt gesloopt. worden. Dan wordt het steeds moeilijker om aan voedsel te komen, Firmin lijdt honger en hij eindigt zijn leven in een gesloopte boekwinkel en buurt.

Wij als lezers horen alleen het verhaal van Firmin en of alles klopt en dat hij de waarheid schrijft over zijn hoeveelheid boeken, dat is niet zo belangrijk, zijn verhaal is vermakelijk.

Meer recensies van Willeke