Concept M

Willeke 29 augustus 2019
Dit boek kreeg ik in het kader van de 150 boeken van Hebban, dit boek wilde ik al graag lezen maar het kwam er maar niet van en nu kreeg ik de kans.

Het boek begint met Adviezen voor kleurlozen en hoe zij hun leven moeten inrichten, van dat alles wordt je niet gelukkig.

Hava is een kleurloze, een epidemische ziekte waaraan steeds meer mensen lijden, ze hebben veel dure medicijnen nodig in de vorm van kleurstofampullen, ze worden vaak gediscrimineerd bij het zoeken van werk omdat ze regelmatig ziek zijn en minder productief vooral bij zwaar werk. Het gevolg is dat de ziektekostenverzekering steeds duurder wordt voor iedereen.

De regering, die al jaren geleid wordt door één partij wil dat iedereen solidair moet zijn met de kleurlozen omdat die er niets aan kunnen doen maar langzamerhand wordt de roep om een beleid ten behoeve van de kleurlozen groter vooral omdat het financieel niet meer op te brengen is.
En dan blijkt dat de minister-president belangen heeft in een start-up die het medicijn mag maken en er goed aan verdient.

Hava sluit zich aan bij een groep die van menig is dat het goed zou zijn als kleurlozen wordt verboden om kinderen te krijgen omdat op die manier de kleurlozen uitsterven en het land er financieel weer bovenop kan komen. Hava is het daar mee eens en neemt een resoluut besluit dat anders uitvalt dan de bedoeling is en mensen in het land zich ineens een aantal zaken gaan afvragen.

Het boek leest vlot, het is duidelijk dat de auteur journalist is en er worden aantal problemen, hoewel fictie, ter discussie gesteld: hoe kan een land jarenlang geregeerd worden door eenzelfde partij, die gemakzuchtig is geworden en waarvan de leider belangen heeft in een bedrijf die voor zieken: namelijk de kleurlozen, veel geld verdient. En hoe worden mensen, gediscrimineerd, die niet volledig aan het werkproces kunnen meedoen door een ziekte die heel veel geld kost, en hoe lang kan en wil iedereen solidair zijn en blijven.

En als we het nu eens niet over kleurlozen hebben maar over vluchtelingen,, dan is het niet meer fictie maar werkelijkheid en daarom vind ik dat dit boek belangrijk is om te lezen. Wat jammer is, dat er zoveel onderwerpen ter sprake komen, dat haalt de vaart uit het verhaal. Het slot laat mij als lezer met een heel aantal vragen zitten en daar kan ik nog lang over nadenken

Meer recensies van Willeke