Een prachtig verhaal, over een alleenstaande moeder met haar puberdochter, de moeder: Isabelle is een ingetogen, verlegen vrouw, die streng is in de opvoeding van haar dochter over wat wel hoort en niet hoort. Ze is secretaresse en heimelijk is ze verliefd op haar baas, de eigenaar van de fabriek en voelt zich wat verheven door de vrouwen die er werken en geïntimideerd door de vrouwen in het stadje, de vrouwen die getrouwd zijn met belangrijke mannen en waarvan ze denkt dat ze op haar neerkijken.

Amy is een beeldschoon meisje maar door isolatie van de moeder en haar strenge normen een onzeker meisje, die door de wiskundeleraar kennis maakt met haar schoonheid en haar vrouw zijn. Het stadje Shirley Falls is zo'n Amerikaans stadje waar iedereen elkaar kent, er standen en rangen zijn, iedereen zijn plek kent en er drie kerken zijn. Het leven kabbelt er ogenschijnlijk rustig voort maar onder die rust speelt zich van alles af, dat ogenschijnlijk niet zichtbaar is maar wel over geroddeld wordt.

Het is het debuut van Elizabeth Strout en de eerste druk is verschenen in 1998, een leven waarin er nog geen sprake was van internet en mobiele telefoons, Isabelle tikt de nog gedicteerde brieven op een typemachine en verbetert haar fouten me tip-ex. Waar een alleenstaande, ongetrouwde moeder nog een ring omdoet om haar schande te verbergen.

Heel mooi wordt de isolatie van de twee hoofdpersonen beschreven en de onschuld van Amy, die nadat de wiskundeleraar van school gestuurd is – in alle stilte want geen schande! – haar macht over jongens en mannen ontdekt.

Ik heb genoten van het boek, de manier waarin de auteur het leven in het stadje beschrijft, op een slepende manier zoals ook een hete zomer in een klein stadje kan verlopen terwijl ze vilein de schandalen beschrijft, die onder de bevolking plaatsvinden.

Reacties op: De lange hete zomer

Amy en Isabelle - Elizabeth Strout
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 15,00