Tegenvaller: matig magisch en niet realistisch

Wintermaan 23 oktober 2023
Het boek viel me helaas enorm tegen.
Het idee vond ik heel leuk en de invalshoek verrassend, maar de uitwerking te stereotype en voor het etiket magisch-realistisch wel heel weinig realistisch en behalve het basisgegeven dat Adem een "potentieel kind" is, dat geboren zou kúnnen worden, nauwelijks magisch.

Heel jammer, want het idee is hartstikke leuk en biedt heel veel mogelijkheden.

Voor Adem die een kijkje mag nemen in een wereld waarin hij mogelijk ooit terecht komt als zijn ouders "hem maken", lijkt die nieuwe wereld heel weinig verrassingen te hebben.
Ok, hij is wat naïef op het gebied van intermenselijke relaties met Felix, maar weet wel heel snel hoe een buitenboordmotor werkt en adviseert zijn beide potentiële ouders regelmatig.

Er is in mijn optiek een discrepantie tussen de geringe diepgang van het verhaal (meer geschikt voor jongere lezers) en de bladspiegel die redelijk vol is, waardoor het boek voor jongere lezers een behoorlijke uitdaging zal zijn.

De schrijfstijl vond ik plezierig en leest lekker vlot (voor mij als volwassene).
De illustraties zijn passend.

Meer recensies van Wintermaan