Avontuur in het donker - De school van de magische dieren (deel 3)

Wintermaan 17 juni 2020
Van de week kwam deel 3 binnen, vers van de pers.
De serie gaat over een school waar ene meneer Mortimer magische dieren geeft aan kinderen die de karakteristieken van dat speciale dier kunnen gebruiken om er zelf van te groeien. Via dit thema worden maatschappelijke en persoonlijke thema's bespreekbaar gemaakt, evenals de reacties van klasgenoten daarop.
Ieder boek is gesitueerd rond een situatie in de klas (leerlingen onderling) en een mysterie of maatschappelijk "probleem" waar de kinderen uit deze klas een oplossing voor vinden met behulp van hun magische dieren. De club van kinderen die een magisch dier hebben, breidt met ieder deel uit en dat schept een band tussen deze kinderen, die elkaar voorheen niet of nauwelijks zagen staan.

Het boek is voor een volwassene in 2-3 uur te lezen.
Er is sprake van meerdere verhaallijnen, waarbij vooral de sociale verhaallijn veel aandacht krijgt. Het mysterie is ondergeschikt, maar zorgt wel voor lees"vaart".

Het sociale thema in dit deel is schaamte voor armoede en hoe een kind dat probeert te verbloemen voor klasgenoten.
Het maatschappelijke thema is protest tegen bomenkap ten behoeve van een parkeerplaats.
Belangrijke thema's zijn solidariteit en samenwerking.

Omdat de groei-behoeften van kinderen uit deze klas met ieder deel steeds duidelijker worden, ben ik benieuwd welke kinderen in het volgende, vierde deel, welk magisch dier zullen krijgen.
De dieren worden door meneer Mortimer in verschillende werelddelen opgehaald, wat ook educatieve informatie oplevert.
De geheimhouding wordt echter een steeds groter "probleem", verwacht ik.
Wanneer wordt bekend dat de juf de zus is van meneer Mortimer van de Magische Dierenwinkel? (Dit wordt wel in de inleiding
van het voorliggende boek en de voorbeschouwing op een volgend deel beschreven, maar is voor de kinderen nog onbekend.
Wat is de houdbaarheid van dit klassengeheim? Wanneer krijgt de directeur of de conciërge het door? (Want de magische dieren gaan mee naar school...)

Aanrader voor kinderen van 6-8 om voor te lezen en kinderen van 7-9 om zelf te lezen.
Zeker ook goed te gebruiken als basis voor een klassengesprek.
Open bladspiegel, voorzien van enkele summiere plaatjes van hoge kwaliteit.

Meer recensies van Wintermaan