Te hoge verwachtingen

Wintermaan 03 april 2023
De schrijfster heeft een aantal jaren geleden in een periode dat ze kampte met een burnout een reis gemaakt naar Nepal, waar ze vijf weken door de Himalaya getrokken heeft.
Hierdoor is zij in staat om de reis en de omgeving beeldend te beschrijven.
De originele Franse titel luidt: Kilomètre Zero – le chemin du bonheur, in het Nederlands vertaald naar Voorbij de bergen: een ontdekkingsreis naar geluk en zelfinzicht.

Ieder hoofdstuk heeft een citaat meegekregen van grote historische figuren, zoals Martin Luther King jr, Ghandi, Anaïs Nin, Confucius… die ik soms beter bij een ander hoofdstuk vond passen.

Het boek gaat over een vrouw van begin 30 met een drukbezet leven, Maëlle, die op verzoek van haar goede vriendin, Romane, onverwacht en op korte termijn een reis naar Nepal maakt om een document op te halen dat zal bijdragen aan het herstel van die vriendin die al langere tijd ernstig ziek blijkt.

Het boek hinkt op twee benen: het beschrijven van een prachtige hike-tocht door de bergen in Nepal en het overdragen van spirituele kennis uit het Oosten, om op een andere manier in het leven te staan.
De beschreven spirituele kennis is echter niet nieuw en door andere schrijvers al jaren geleden met veel meer impact beschreven. Het verhaal van Maëlle dat deze kennis moet dragen is mager, de personages zijn vlak en maken in het boek ondanks de spirituele wijsheden nauwelijks enige ontwikkeling door.
Hieraan ligt waarschijnlijk het korte tijdsbestek van het boek ten grondslag: krap 14 dagen is te kort om deze grote omwenteling in je leven ook merkbaar door te voeren.
Beide verhalen bereiken hierdoor niet hun maximale potentie, waardoor je als lezer toch een beetje met lege handen achterblijft, ondanks de waardevolle levenslessen die het boek bevat.

Dit wordt versterkt door de tekst die de uitgever op de achterflap heeft geplaatst:
“Maud Ankaoua heeft een passie voor intermenselijke relaties. Dit is haar eerste roman vol wijze lessen en hoop. Haar verhaal zal je kijk op andere mensen voor altijd veranderen; je weet weer waar het echt om gaat in dit leven.”

Met name een diepgaande beschrijving van intermenselijke relaties ontbreekt voor mij in dit boek, terwijl er genoeg interessante relaties te beschrijven zijn.

Het boek is in een prettige schrijfstijl geschreven en leest qua taalgebruik gemakkelijk.
De hoge mate van wijze lessen maakt echter dat je het boek soms even weg moet leggen om de informatie goed te verwerken.

Meer recensies van Wintermaan