Een prima & verhelderende cultuurgeschiedenis

woutvisser3831 30 oktober 2023
Deze atlas, een verlengstuk van een tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam, geeft in 152 bladzijden een zeer verhelderende cultuurgeschiedenis van Indonesië. Die in de tijd vóór de Nederlandse kolonisatie begint, en daarna eindigt.

Maar u begrijpt, dat de bijna 350 jaar Nederlandse kolonisatie van Indonesië in dit boek een voorname plaats inneemt. Al was het maar omdat veel Indonesische cultuurgeschiedenis door diverse Nederlandse wetenschappers in kaart werd gebracht.

Zo bevat deze atlas onder meer hoofdstukken over rechtspraak, luchtvaart, fotografie, tabaksplantages, de Indische romans van Louis Couperus, de Lombokschat, en Soeharto.

Enig kritiekpunt is de Inonesische onafhankelijkheidsstrijd van 1945-'49. Deze atlas laat ons geloven dat de Indonesiërs hun onafhankelijkheid zelf hebben bevochten. In werkelijkheid werd kolonisator Nederland door de USA onder druk gezet om zijn kolonie op te geven. En aangezien Nederland, verwoest & berooid door Wereldoorlog 2, in hoge mate afhankelijk was van de financiële USA-Marshallhulp, had de Nederlandse regering geen andere keus dan om aan de USA toe te geven.

Meer recensies van woutvisser3831