Originele thriller

Yana P 29 augustus 2020

Fi komt op een dag terug van een trip en ziet vreemde mensen hun intrek nemen in haar huis. Wanneer ze polshoogte gaat nemen, ontdekt ze dat haar huis verkocht is aan een ander koppel. Fi weet van niets en probeert tevergeefs haar man Bram te bereiken. Deze laat niets van zich horen en het is dus aan Fi om te achterhalen wat er nu precies gebeurd is.

Je wordt als lezer direct in het verhaal gedropt en krijgt samen met Fi te horen dat haar huis verkocht is. Mijn eerste reactie was: ‘Dit kan niet. Hoe kan iemand nu zijn huis verkopen zonder dit te weten?’ Het verdere verloop kent vier verschillende perspectieven: Fi in het heden, Bram in het heden, Fi in het verleden en een brief van Bram in het verleden. Per hoofdstuk lees je steeds meer wat er vooraf is gegaan aan de verkoop en hoe Fi de puzzelstukjes in elkaar aan het steken is. Je krijgt telkens kleine stukjes informatie per hoofdstuk, die je zo gaat samenbrengen tot het grote geheel. En wauw, het steekt echt fantastisch goed in elkaar! Ik had zo’n verloop echt niet verwacht en het komt ook heel realistisch over.

In het begin was het even zoeken met de verschillende perspectieven. Deze worden in het vet aangegeven boven iedere paragraaf, dus deze mogen zeker niet overgeslagen worden. Af en toe moest ik even terugbladeren om te zien in welk perspectief ik nu juist aan het lezen was. Het einde van het verhaal vond ik het spannendste gedeelte. Daarvoor werd het verhaal verteld, maar was er niet veel actie aanwezig. Op het einde was er zoveel actie aanwezig dat ik het boek in één keer heb uitgelezen.

Door gebruik te maken van korte hoofdstukken en de verschillende perspectieven leest het boek Ons huis vlot en kun je regelmatig een pauze nemen. De kleine hapjes informatie die je toegediend krijgt, wekken nieuwsgierigheid op en zetten je aan tot verder lezen. Dit boek is niet voor iemand die veel actie en geweld verwacht, maar het is eerder een psychologische thriller. Toch blijft het een echte aanrader!

Meer recensies van Yana P