Stilleven door Marieke Damen

Het boek Stilleven
Het eerste wat mij opvalt is de cover van het boek, een meisje met ogen zo groot met angst. Het bloed dat sporen achterlaat, dat beloofd niet veel goeds.
Het boek Stilleven speelt zich af in het verleden maar ook in het heden. Monica heeft al 20 jaar geen contact meer met haar oudere zus Manuela.
Monica is kunstenares en ineens wordt ze door haar zus via een mail gevraagd om een portret van haar zus te schilderen: een cadeau voor Manuela haar vriend.
Ze kan het maar niet geloven, het rare is wel dat het vanaf een foto moet gebeuren .
Monica kan het nog steeds niet geloven Ze leest de mail steeds opnieuw.
Monica gaat toch maar aan de slag. Ze is er zo mee bezig dat ze ook een plekje voor Monica in het huis gaat inrichten. In Monica’s gedachten gaan ze weer samen wonen. Dat was immers beloofd.

Een stukje uit het verleden
De twee zusjes Monica 10 jaar en Manuela 15 jaar groeien op in een achterstandswijk
Monica wordt op school gepest, ze is toch anders als een ander
Het gezin gaat steeds verder de afgrond in , vader gaat ’s nachts steeds met moeder en vreemde mannen op stap en aan het werk , vader is de baas de moeder lijkt wel een slaaf.
Moeder is moe van alles en gaat er steeds meer aan onderdoor, de meisjes leven op pasta en knakworstjes meer kan er niet worden opgebracht om voor de meisjes te zorgen.
Maar wat hun ouders nou precies voor werk doen? Het is ze een groot raadsel.
Monica wordt op school wel ondekt dat ze talent heeft om te tekenen. Het lijkt ook wel of ze daarmee een hoop ellende weg stopt. Ook haar oudere zus Manuela bezorgt haar gelukkig de nodige afleiding . Zo hobbelen ze maar dag in dag uit voort.
Al met al Stilleven is een super goed debuut.
Ik zag tot aan het eind van het verhaal de afloop niet aankomen, een goed plot
Ik zou het boek zeker aanraden.
Ik als thriller lezer heb weer een goede auteur leren kennen die een plekje in mijn boekenkast verdient .
Ik ga je zeker volgen !
Deze thriller krijgt van mij 5 sterren Klasse Marieke