Moderne toegankelijke Griekse Ilias

YvonZ 30 april 2020
Voor de classici onder ons een herkenbaar verhaal, over Achilles en Patroclus die samen opgroeien en volwassen worden. En het eindigt met de Trojaanse oorlog. Het leuke is dat het verhaal vanuit het perspectief van Patroclus verteld wordt.

Achilles en Patroclus worden verliefd op elkaar maar dat is in het boek niet echt een thema, ook niet echt een ding. Het gaat wel over Liefde, (on)sterfelijkheid, vriendschap, oorlog, loyaliteit en volwassen worden. In het bijzonder wordt de koppigheid van een aantal personages uitgelicht en de (vooral negatieve) gevolgen daarvan. Achilles gaat daarin tot tot het extreme.

Voor een middelbare scholier, zeker als hij Grieks doet, zou ik het zeker aanraden. Makkelijk te lezen en zeker het begin vanuit het perspectief van een kind/jongere geschreven. Of als iemand een instapmodel van de Griekse Mythologie zoekt. Mythos van Stephen Fry kwam ik bijvoorbeeld zelf niet doorheen, dit is veel toegankelijker.

Maar al met al was ik niet echt geraakt door het boek. Ik vond het wel zeker de moeite waard en interessant om het zo bekende verhaal te lezen.

Meer recensies van YvonZ