Origineel, pakkend en relevant. Op nummer 1 in 2020.

YvonZ 21 juli 2020
Ik lees veel. Goede boeken, aardige boeken en heel soms een érg goed boek. Dit is er een van. We kenden Gerda Blees al van haar sterke verhalenbundel 'aan doodgaan dachten we niet' maar met deze debuutroman overtreft ze zichzelf. Het is moeilijk nog origineel te zijn met alle boeken die al geschreven zijn maar Blees is het gelukt. Ik zal niet spoileren maar ze heeft ervoor gekozen om vanuit totaal ongebruikelijke perspectieven een verhaal op te bouwen dat niet gekunsteld overkomt.
Ik kon de subtiele maar soms bijna cynische humor maar ook erg waarderen. Rake typeringen van hedendaagse coachingstaal. Al dan niet door charlatans, zelfverklaarde autoriteiten of goddelijke afgezanten gebezigd. Literatuur en humor gaan niet altijd samen en vaak in een absurdistische vorm maar 'Wij zijn licht' is hier een uitzondering op.
Een hedendaagse observatie. Psychologie, kwetsbaarheid, levensangsten, groepsprocessen, maatschappijkritiek, het zit er allemaal in.
En dat allemaal in een prettige, zorgvuldige schrijfstijl, maar dan zonder hoogdravend of al te bloemrijk taalgebruik.
Ik hoop dat we nog veel meer van Gerda Blees gaan horen!

Meer recensies van YvonZ