Meer dan 5,2 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid

Een fijn begin van een nieuwe serie

Anouk (Hebban Crew) 05 mei 2019 Hebban Crew
Ik las The Cerulean als onderdeel van de Hebban Leesclub.

The Cerulean is het eerste boek dat ik las van Amy Ewing. Hoewel haar vorige serie (The Jewel) erg populair is, sprak het me niet zo aan. Op dat moment vond ik het teveel klinken als De Selectie, maar nu ik The Cerulean heb gelezen, denk ik erover de boeken toch op te pakken. Ook over The Cerulean had ik in het begin mijn bedenkingen. Een YA waarin een compleet nieuwe wereld wordt voorgesteld heeft de nadruk vaak op de personages liggen, waardoor de wereldbouw vlak blijft. Ik was blij verrast dat dit bij The Cerulean niet het geval bleek te zijn.

The City Above the Sky is een goed uitgewerkte maatschappij die veel verschilt van de onze, maar toch natuurlijk aanvoelt. Amy Ewing besteedt niet de meeste tijd aan het uitwerken van deze wereld, maar het is duidelijk dat er een goede gedachtegang achter zit en dat er veel meer over te vertellen valt. Dat lees je tussen de regels door. Het boek is opgedeeld in twee delen, die elkaar steeds afwisselen: The City Above the Sky, waar de achterblijvers moeten leren omgaan met het verlies van Sera, en op de planeet daaronder, waar Sera nieuwe mensen en nieuwe gebruiken leert kennen. Het leven op de planeet echoot het verleden van de aarde. Waar Agnes en Leo wonen doet de sfeer Victoriaans aan, en het thuisland van hun moeder lijkt eerder gebaseerd op het oude Griekenland.De sterke contrasten tussen alledrie de plaatsen (waarvan we er maar twee leren kennen in dit boek) is een fijne manier om spanningen te creëren.

Omdat het verhaal erg inleidend blijft (alle antwoorden zullen in deel 2 komen), is er ruimte om de personages op te bouwen. Ook hier weet Amy Ewing feilloos haar personages van elkaar te onderscheiden en een eigen stem te geven. Vooral Leela bloeit op van een bijpersonage tot een sterke hoofdpersoon in een (voor mij) vrij onverwachte wending. Leo's "redemption arc" wordt ook goed uitgewerkt, evenals de manier waarop Agnes worstelt tussen zichzelf zijn en relevant te blijven in een maatschappij die haar niet toestaat zichzelf te zijn.

Dat gezegd hebbende, moet er bij de personages zeker wel een kanttekening worden gezet. Sera plotselinge, niet onderbouwde realisatie dat ze op mannen valt was teleurstellend. Alleen omdat ze nooit eerder verliefd is geweest (logisch genoeg voor een puber) en ineens iets vreemds voelt als ze voor het eerst een man aanschouwt, wil dat nog niet zeggen dat ze op mannen valt. Deze omslag is plotseling, en nergens op gebaseerd anders dat Amy Ewing haar hoofdpersoon "anders" wilde maken, en dat wilde doen door de twist haar hetero te laten zijn in plaats van homoseksueel, zoals de rest van haar volk. Interessanter was het geweest als Sera wel degelijk bij haar maatschappij had gehoord. Nu voelt het alsof Amy Ewing een queer excuus wil hebben voor het hetero maken van haar hoofdpersoon, wat makkelijker schrijven is (omdat het een groter publiek aanspreekt). Ik kan me voorstellen dat een heleboel LGBTQ mensen daar niet gelukkig mee gaan zijn. Was het beter onderbouwd geweest, had het wellicht nog gekund.

Dit neemt niet weg dat The Cerulean een boek is dat me aangenaam verrast heeft. Ik had lage verwachtingen van het boek met betrekking tot de wereldbouw en karakterontwikkeling, en die waren beiden een stuk beter dan ik had verwacht. Ook de opgeworpen vragen in het plot blijven me boeien, en ik wil graag de antwoorden erop weten. De serie zou beter zijn geweest als trilogie dan de aangekondigde duologie: het eerste deel is zo inleidend dat ik vrees dat het tweede deel te zwaar gaat worden en daardoor een slechte balans ontstaat. Het kan echter maar zo zijn dat Amy Ewing hier een elegante oplossing voor weet.

Al met al ben ik zeker positief over het boek. Het feit dat elk personage zo distinctief zijn / haar eigen stem heeft is een groot pluspunt, en ook de manier waarop The City Above the Sky relevant is gebleven na het vertrek van Sera spreekt me erg aan. Het is zelfs interessanter geworden, en hangt niet langer op het vertrek van Sera, maar op haar eigen mysteriën. Ik ben benieuwd naar de rest van het plot en hoe het afloopt met de personages.

Meer recensies van Anouk (Hebban Crew)

June steelt Athena's net voltooide manuscript en publiceert het als haar eigen werk. Verdient dit stukje geschiedenis niet verteld te worden, ongeacht door wie?

Als de Amerikaanse pionier van de moderne dans tart Isadora Duncan de normen en wetten van haar tijd, zowel in haar kunst als in haar persoonlijke leven.

Fredo en Luigi zijn twee heel verschillende broers. Wanneer Fredo na vele jaren terugkomt naar Italië, heeft dat alles te maken met de dood van hun vader en diens lege, oude huis.

Koning Willem II is verwikkeld in een machtsstrijd met West-Friesland wanneer hij vader wordt van twee zoons: de wettige Floris en de bastaard Alard.

Perdido, het stadje waar de rijke familie Caskey de scepter zwaait, wordt in 1919 getroffen door een overstroming. Enige dagen later verschijnt de mysterieuze Elinor.

Dit gedetailleerd portret van Volodymyr Zelensky is gebaseerd op vier jaar verslaggeving, uitvoerige reizen met de president naar het front en tientallen interviews.

Wanneer voormalig spion Maggie Bird een lichaam op haar oprit vindt, weet ze dat iemand achter haar aan zit. Ze richt zich tot haar oude vriendenkring van gepensioneerde CIA-agenten.

Dit boek bevat waardevolle lessen om je eigen koers te varen, speciaal voor jongeren. Ontdek hoe je een positieve mindset ontwikkelt, leert omgaan met stress en rust in je hoofd vindt.

Een toevallige ontmoeting zet het leven van de zeventienjarige Victoria op de kop. Binnenkort zal ze gedwongen zijn om diep de natuur in te vluchten en haar leven achter zich te laten.

Herman Koch besluit na zijn diagnose eigenlijk meteen dat hij de kanker een zo beperkt mogelijke rol in zijn leven wil laten spelen: 'Ik zou niets doen.'

Hoe ga je om met de belangrijkste relaties in je leven? Als de verhoudingen goed zijn, kun je ook beter omgaan met de andere problemen om te gaan die op je pad komen.

Het is mei 1940 en Rotterdam staat in brand. De half-Joodse Debra ontmoet een jonge wolf wanneer de Rotterdamse Diergaarde wordt getroffen door bommen.

Beaujon leidt in Constantinopel een comfortabel leven, maar dat verandert als hij betrokken raakt bij een aanslag op een antiek monument.

Volwassen zijn in deze tijd, hoe doe je dat? Doe je het alleen, of durf je het samen? Een onmisbaar boek voor ex-pubers, voor Generatie Hoi. Met veel survivaltips en voiceberichten!

Het logboek van Peter R. de Vries, over de laatste anderhalf jaar van zijn leven, wordt afgewisseld met fragmenten uit het dagboek van zijn zoon Royce.

Metin gaat studeren in San Francisco en is vastbesloten zijn oude zelf achter zich te laten. Een paar weken na zijn aankomst, vinden de aanslagen van 11 september plaats.

Wanneer de introverte William trouwt met de bruisende Julia, wordt hij als vanzelf opgenomen in haar chaotische, liefdevolle familie. Dan komt de duisternis uit zijn verleden naar boven.

Daniel leidt een bewogen leven. Wanneer haar reputatie verslechtert, voelt ze zich in het nauw gedreven. En nu is Daniel dood. Jodie, haar grote liefde, wil weten waarom.

Als zijn vrouw Alissa plotsklaps verdwijnt en Roland met hun vier maanden oude zoontje achterblijft, gaat hij niet alleen op zoek naar haar, maar ook naar het waarom van zijn rusteloze bestaan.

De eenentwintigjarige M. vertrekt in 1989 halsoverkop naar Parijs en gaat aan de slag als au pair. Om grip te krijgen op het leven, schrijft ze.

In de donkerste periode van haar leven wil Milouska Meulens weten wie ze echt is en waar ze thuis is. Die vragen kan ze alleen beantwoorden als ze weet waar ze vandaan komt.

Wanneer Hugo's vroegere gouvernante overlijdt, duiken de verloren gewaande dagboeken van zijn grootvader Willem Adema op, die een ontstellend licht werpen op diens oorlogsjaren.

Drie jaar na het overlijden van zijn opa en de verdwijning van diens vrouw Pepa krijgt Ruben Kruijssen de opdracht de Alquerías, het familiehuis in Spanje, te verkopen.

Spontane foto’s waren zeldzaam aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Fotografen als Jacob Olie en James Higson legden zich juist toe op het fotograferen van het leven van alledag.

Titus Crown is de eerste zwarte sheriff van Charon County. Na de moord op een onderwijzeres wordt de dader, een zwarte oud-leerling, doodgeschoten door Titus' hulpsherrifs voor hij kan ingrijpen.