Spannend

24 oktober 2017
Ik ben een fan van Twilight en was dan ook nieuwsgierig naar hoe haar nieuw boek eruit zou zien zonder de typische tienervampierliefde. Ze heeft het over een andere boeg gegooid door te kiezen voor een ander genre namelijk thriller. Ik hoopte op voorhand dat er niet al te veel clichés in voorkomen omtrent de liefde.
Het idee achter het verhaal vind ik aanspreken, een vrouw die vlucht omdat ze grote geheimen bezat van de Amerikaanse regering. Ze was namelijk de Chemicus.
De eerste twee hoofdstukken vind ik wat verwarrend omdat het ten eerste in de zij-vorm geschreven is (meestal wordt er gebruik gemaakt van de ik-vorm) en ten tweede omdat je eerst in het verhaal moet inkomen. Je wordt namelijk overspoelt met informatie over het hoofdpersonage, Juliana Fortis, die overig heel veel veranderd van naam doordat ze de kans wou verkleinen om getraceerd te worden. De Amerikaanse regering was een jacht op haar begonnen. Haar labopartner was vermoord door hen tijdens hun dienst. Juliana is eraan kunnen ontsnappen doordat ze naar het toilet was gegaan. Ze vluchtte voor haar leven, uit angst dat ze hetzelfde lot ging ondergaan als haar collega.
Na een lange verloop van tijd, vroeg een oud-collega, die zij aanzag als een vijand, om de regering te helpen. Zij was hun enige hoop. Na wikken en wegen stemde ze in om de opdracht te doen, met het vooruitzicht om dan weer vrij te zijn, niet meer te moeten vluchten voor mensen die haar om het leven wilden brengen.
Ze moest een opdracht vervullen namelijk de dader vinden die een virus wou verspreiden over heel Amerika zodat miljoenen mensen zouden sterven. Ze gaat achter een leraar geschiedenis aan, Daniel, want volgens de opdrachtgever is hij de dader. Zo gezegd, zo gedaan gaat ze achter Daniel aan. Ze nam hem mee naar een schuurtje om informatie over hem los te wikkelen met chemische stoffen die erg pijnlijk waren. Wanneer Daniel eindelijk wil vertellen, hoort ze geluiden van buitenaf en doet hem in slaap. De sluiper is Daniels broer die hem wil redden. De hele opdracht was al een half jaar eerder opgelost. Om te weten hoe het verhaal afloopt, moet je zeker het boek lezen!
Algemeen is het verhaal goed opgebouwd en de spanning zit ook goed. Het enige jammere een beetje is dat het op een gegeven moment een beetje langdradig wordt, maar het einde maakt wel veel goed. Het boek is een echte aanrader voor iedereen die houdt van een portie thriller met toch een beetje een liefdesverhaal erin.

Meer recensies van