05 november 2013
Dit boek is een absolute aanrader: het is prachtig geschreven, met heel erg veel details, maar op zo’n manier dat het steeds vlot leest en het boek ten alle tijde spannend blijft. Het is ook een zeer verfrissend boek: het verhaal speelt zich niet af als standaard politiethriller, maar de gebeurtenissen zijn veel realistischer. Het komt meer dan regelmatig voor dat in een standaard politieverhaal dat er een cliché wending is of een plotwending die in de ech-te wereld niet erg realistisch is. Dit heb je niet in Lee Child’s thrillers, daarop baseer ik ook mijn volgende argument: desondanks dat het een fictief boek is, zeer realistisch. Men zou zo kunnen denken dat het een waar gebeurd verhaal is. Ten slotte bevat het ook een mooie boodschap: Reacher komt altijd op voor de zwakken, voor zij die niet voor zichzelf kunnen opkomen. Zoals Child zelf zegt over Reacher: “In feite doet hij precies waar ieder-een wel eens van droomt”. Ik kan het met slecht 1 woord omschrijven: een meesterwerk.