Tergend, humoristisch en romantisch

Diana van Eynde 13 oktober 2015

Jackie van Laren is heel haar leven al bezig met muziek en verhalen. Het idee om deze twee passies te combineren sprak de Amsterdamse dan ook erg aan. Ze schreef de Q-trilogie. Het verhaal van een wereldberoemde dj met een rugzakje dat verliefd wordt op zijn PA. Deel 1, Zin, werd goed ontvangen. Zou deel 2, Lief, net zo lekker zijn?

Nina is ontslagen bij Q Productions en weet, mede door liefdesverdriet, haar leven even geen inhoud te geven. Ze werkt bij de strandtent ´om de hoek´ en doet haar best om Q te vergeten. Wanneer haar ex-collega Leo, haar vraagt mee te gaan naar de Award Shows van Q op Ibiza hoeft Nina niet lang na te denken. Wanneer Q en Nina elkaar weer zien, verandert er veel in hun levens. Durft Q eindelijk openlijk een relatie te hebben? Of wordt hij nog steeds getergd door zijn verleden?

Tergen. Dat is een woord dat in het eerste deel van het boek centraal staat. Nina wordt opgevreten door liefdesverdriet dat ze geen plaats kan geven. Elke dag vroeg op, oceanen aan tranen die ze verliest en ze voelt zich geen moment beter. Ze heeft een idee. Ze koopt een kalender met inspirerende spreuken van de Dalai Lama. Elk hoofdstuk in Lief begint met zo’n tekst. Het geeft niet meteen een positief gevoel aan het nieuwe hoofdstuk, maar als lezer haal je er zelf ook nog wat uit. Voel je je even niet lekker? Zie je het even niet zitten? Dan kan zo’n inspirerende tekst net even een steuntje in de rug zijn.

Maar niet alleen dat vrolijkt de lezer op in Lief. Van Laren is humoristisch en weet de lezer meerdere malen hardop te laten lachen. Niet altijd even handig als je in het openbaar bent, maar toch iets dat een grote toevoeging voor het verhaal vormt. De woorden die Van Laren weet te verzinnen voor bepaalde personen, bijvoorbeeld rechercheur Snorrie, zijn soms hilarisch. Door de beeldende omschrijvingen weet de auteur je helemaal te pakken en niet meer los te laten.

En dan heb je Nina en Q. In deel 1 wist je al dat die twee bij elkaar hoorden. Eigenwijze, hippie-achtige Nina. De onweerstaanbare dj van wereldformaat Q. Alleen niet zo indrukwekkend, maar samen een team van jewelste. Een team dat alles overwint. Echte liefde. Of tenminste dat is wat Nina hoopt. Maar Nina krijgt niet alles wat ze wil.

‘Ik had een relatie nodig op basis van openheid, eerlijkheid en bovenal gelijkheid. Een relatie waarin ik net zo blind op mijn geliefde kan rekenen en vertrouwen als vice versa, waarin we allebei het recht hebben om onszelf te zijn, maar waarin ik ook de ruimte heb om tegen de ander te zeggen dat hij niet moet zeuren’, omschrijft Nina haar zoektocht. De grote vraag: vindt ze dit bij Q?

Lief is een heerlijk romantisch, maar ook zomers verhaal over hoe het verleden de liefde in de weg kan staan. Vanaf de eerste bladzijde hou je meteen weer van Nina, Q, Taco en Caroline. Lief is een boek waar je in begint en waarin je door wilt gaan. Want de vraag  ‘lukt het ze?’ moet beantwoord worden! Het einde van Lief kan dan ook wat onbevredigend zijn. Gelukkig ligt Ziel, deel 3, al in de winkel!

Meer recensies van Diana van Eynde