Recensie Zomertijd

23 augustus 2009
Door iemand anders nieuwschierig gemaakt naar dit boek, ben ik het vol verwachting gaan lezen. Een schrijver die zijn eigen leven beschrijft, maar dan gezien door de ogen van een biograaf die hem niet gekend heeft en die een handjevol vrienden en kennissen interviewt om zich een beeld van zijn leven te vormen. Omdat ik nog geen andere boeken van Coetzee gelezen heb, kon ik niet inschatten of hij zich zo genadeloos portretteerd om de spot te drijven met wat er over hem geschreven wordt door anderen die hem niet gekend hebben of dat hij een andere kant van zichzelf wilde laten zien dan die men kent uit zijn boeken. Mooie beschrijvingen van het leven in de Karoo in Zuid-Afrika. Verder niet zo'n vrolijk boek, met deze sombere, medelijwekkende hoofdpersoon. Het leest niet zo vloeiend omdat het losse fragmenten zijn, vanuit verschillende personen. Toch bleef het boek mij boeien. Ik ben nu erg benieuwd naar andere boeken van Coetzee.