Een prachtig boek dat een mooie inkijk geeft in het leven aan het hof van de sjah van Perzië aan het eind van de 19e eeuw en de rol van Engeland, Rusland en in mindere mate ook Frankrijk, die hun invloed in Perzië proberen te vergroten.
De sjah heerst als een absoluut vorst, wiens wil wet is en die buitensporig geweldadig en wreed optreed. Het is een mooi en gruwelijk verhaal, dat zeer goed verteld wordt. Het boek heeft mij nieuwsgierig gemaakt naar de geschiedenis van Perzië, want buiten de geschiedenis van Iran van afgelopen 30-35 jaar en de Perzische oudheid, ben ik bijna onbekend met de geschiedenis van dit land.
Soms deed het boek me denken aan De keizer van Ryszard Kapuscinsky, waarin hij verteld over het hof van Haile Selassie in Etiopië. Beide wrede heersers hebben wel wat van elkaar weg, ookal speelt het boek van Ryszard Kapuscinsky zich in de jaren '70 van de 20e eeuw af. De koning heeft echter op mij niet dezelfde enorme indruk gemaakt dan De keizer heeft gedaan. Vandaar 4 sterren ipv 5, maar eigenlijk moeten het er 4,5 zijn. Naar mijn mening zweeft dit boek tussen het predicaat 'een echte aanrader' en 'een absolute topper'.

Reacties op: Recensie De koning

Bestel het boek bij Libris vanaf 12,50 Bestel het ebook bij Libris voor 7,99