Recensie Herinneringen van Hadrianus

20 augustus 2012
Ik heb nog nooit zo lang over een boek gedaan, maar dat lag maar deels aan het boek.
Ik heb het in het Frans gelezen en het taalgebruik is moeilijk Frans. Verder ben ik er vooral heel lang mee bezig geweest, omdat ik gewoon niet zoveel gelezen heb afgelopen tijd: te druk met andere dingen. Tenslotte is het een boek dat uitnodigd veel te googelen om dingen na te kijken en op te zoeken.

Het hele verhaal wordt consequent verteld vanuit het perspectief van Hadrianus (ja, die van die muur) en dat wordt zeer goed gedaan. De feiten kloppen, het gedachtengoed van deze keizer wordt zeer geloofwaardig neergezet en ook al wordt Hadrianus de laatste 30 jaar niet alleen maar meer gezien als die goede keizer, het blijft een boeiend en interessant verhaal. Het verhaal is ook heel tijdloos: ondanks dat het meer dan 40 jaar oud is, merk je daar niets van.

Het verhaal wordt chronologisch verteld: van zijn geboorte tot aan de moeilijke keus voor zijn opvolger (Hadrianus had geen kinderen en zag zijn vrouw zelden en moest dus een zoon adopteren om hem op te volgen. Hijzelf was door zijn voorganger geadopteerd, omdat die ook geen kinderen had).
Het boek geeft een interessant stuk Romeinse geschiedenis weer, in een mooie, literaire, vorm gegoten.
Jammer dat deze schrijfster zo slecht in het Nederlands is te krijgen: ik beheers het Frans goed, maar had er een hele kluif aan.