Recensie Het boek der illusies

07 maart 2012
Weer een prachtig boek van Paul Auster: ik ben ondertussen echt een fan en heb ondertussen zeker de helft van zijn werk gelezen en het blijft naar meer smaken.
Het boek der illusies is een verhaal waarin meerdere illusies een rol spelen, waar verhalen in verhalen in verhalen zitten. Over het algemeen is de toon wat somberder dan in veel ander werk van Paul Auster, maar alles is prachtig beschreven en overal wordt de juiste toon getroffen. Melancholisch zonder sentimenteel te worden: dat kunnen er maar weinig.
Er zijn veel boeken (en schrijvers) die ik graag lees, waar ik plezier aan beleef, waar ik om kan lachen of die me aan het denken zetten, maar er zijn er weinig die, zoals Paul Auster, me daadwerkelijk raken met hun verhalen en die me lang bijblijven.