Recensie Montagne Russe

15 juli 2009
Een boek dat iedere Rusland fan moet lezen.
Het boek bestaat uit 2 delen: het eerste deel zijn de belevenissen van de schrijver als correspondent in Rusland. Voor iedereen die Rusland heeft bezocht zijn veel dingen uiterst herkenbaar: het grote verschil tussen arm en rijk, de alcohol die er rijkelijk vloeit, de vaak mooie vrouwen en juist lelijke mannen, de liefde van de Russen voor het platteland (zolang het gaat om uitstapjes) etc. Veelal lees je over de arme Russen of juist de extreem rijke Russen. Aan die laatste groep kleeft vaak een luchtje, wanneer het 'nieuwe rijken' zijn. Sommige verhalen zijn droevig, andere komisch of ronduit hilarisch, zoals mijn favoriet: De goudmaker van Soezdal.
Het 2e deel bestaat uit verhalen die zich in Rusland afspelen, vooral bij de armen. In Rusland is de middenklasse nog nauwelijks aanwezig en Pieter Waterdrinker laat zien hoe veel Russen moeite hebben om te overleven. Persoonlijk vind ik het eerste deel sterker, misschien ook omdat ik op mijn reis in Rusland juist relatief veel mensen gesproken hen die het langzamerhand wat beter krijgen en wel weten dat West-Europa niet het land van melk en honing is en sowiezo weten wat er in de wereld te koop is. Wellicht omdat ik te voet, per trein en per metro reisde en niet per taxi. Natuurlijk is Rusland een land met veel ellende en armoede, maar tegelijkertijd een fantastisch land dat blijft fascineren, waar mensen enerzijds trots zijn op hun cultuur en anderzijds de misstanden in het land vervloeken.
Ga je naar Rusland of ben je er geweest: lees dit boek, maar ook als je niks met Rusland hebt, is het boek het lezen waard.