Recensie Schaduwkinderen

09 juni 2009
Gelezen begin juni 2009.
Een mooi en interessant boek vond ik dit. Vooral omdat ik ook met kinderen werk. Heel goed wordt beschreven wat er met de kinderen en de bejaarde vrouw is gebeurd en heel helder wordt beschreven wat deze gebeurtenissen voor een invloed hebben op deze kinderen en de bejaarde vrouw. Ook de schrijfster beschrijft wat voor een gevoelens zij zelf heeft tijdens het werken met deze personen.
Ik vond de heftige emoties die de personen en de schrijfster in het boek doormaakten zo realistisch en goed beschreven dat ik ze ook kon meevoelen. Heel emotioneel.
Een paar keer beschrijft de schrijfster op een wat theoretische manier bepaalde psychische processen. Interessant, maar het leidde me wat af van het concrete verhaal over de kinderen en de bejaarde vrouw.
Uit het verhaal blijkt de gedrevenheid van de schrijfster en de betrokkenheid van de schrijfster bij de kinderen en de bejaarde vrouw. Uit het verhaal blijkt dat ze aardig wat prive tijd 'opoffert' om toch nog haar patienten bij te staan. Ik herkende er wel wat in. Wanneer je met mensen werkt, leg je, naar mijn idee, minder snel iets naast je neer of kun je minder snel iets/iemand loslaten dan wanneer je bijvoorbeeld op een kantoor werkt.