Vol avonturen

12 mei 2015
Allereerst mijn complimenten voor de uitvoering van het boek. De omslag is prachtig en geeft precies de belangrijkste feiten van het verhaal aan namelijk Andalusië/Cordoba, de plaats waar het zich afspeelt en de duivelsvork een belangrijk item. Dit wekt verwachtingen op die zeker uitkomen. De titel is ook perfect gekozen: De duivelsvork is namelijk een soort merkteken dat voorkomt in het verhaal. “Het geheel leek een beetje op een soort vork met drie tanden aan de lange steel. Zo’n vork waarmee duivels altijd werden afgebeeld”.

De duivelsvork is een boek uit een reeks, dit is het derde deel maar goed afzonderlijk te lezen. Toch raad ik aan eerst deel 1 en 2 te lezen in verband met terugblikken naar gebeurtenissen in die delen. De doelgroep is de jeugd, maar ik als lezend volwassenen heb er van genoten. Avontuur, spanning en vooral vriendschap staan centraal.

Drie broers Diego, Ramón 21 en Javier 26 Arnelas-Reyes. Diego en Ramón lijken precies op elkaar zowel hun karakter als hun uiterlijk. Hun vader noemt hen “los Saltamontes” de sprinkhanen, omdat ze uitbundig en vooral ondernemend zijn.

Ramón is jaren geleden op hetzelfde zomerkamp geweest waar nu Diego en zijn vrienden Yves, Luna, Stella en Jesse heengaan, Camp Al-Andaluz Cordoba. Destijds was er een doolhofpuzzeltocht die door omstandigheden is afgelast. Diego zou Diego niet zijn om alles op alles te zetten deze beruchte doolhoftocht toch te maken met zijn vrienden. Ramón heeft destijds het doolhoftochtenboekje verstopt ergens binnen het kamp. Wanneer de vrienden dit in hun bezit krijgen houdt niks hun meer tegen om de El paseo por el laberinto Córdoba, te maken.

De eerdere delen uit deze reeks zijn: Het goud van de Navajo, speelt zich af in de VS, in Mammoets in het ijs komen we terecht in Alaska. Alle boeken zijn prachtig en vormen een aanwinst in de boekenkast.