Recensie De kraai

25 maart 2011
Na alle negatieve reaties die in de media verschenen over dit boek, werd ik zo benieuwd naar 'De kraai'. Dit is mijn eerste boek van Kader Abdolah. Onze eerste boek-kennismaking zal helaas geen vervolg krijgen.

De eerste 27 pagina's vroeg ik me af waarom er in de media steeds berichten verschenen van schrijvers/recensenten e.d. die dit boek slecht geschreven, saai en niet om door te komen, vonden. De eerste 27 pagina's hadden mijn aandacht nog. Daarna verslapte mijn concentratie flink. Ik vond de Kraai niet inspirerend, irritant door de enorm korte alinea's, storend simpele zinnen van een lagere school-niveau en teveel van hetzelfde. Kortom: weinig boeiend boek. Denk dat het boek veel sterker zou zijn geworden indien de schrijver zich alleen op realiteit (levensverhaal dat me zeker boeit) had gericht en dit niet had getracht te verweven met fictie.