Recensie De boekbindster

21 juni 2011
“De boekbindster” is de debuutroman van de schrijfster Anne Delaflotte Mehdevi. Net als de schrijfster zelf keert het hoofdpersonage Mathilde , een jonge diplomate, haar zekere bestaan de rug toe om zich te vestigen als boekbindster in een klein dorpje in de Dordogne. De liefde voor de boeken en het vak van boekbinder heeft ze meegekregen van haar grootvader. Hij is ook degene die haar aandacht vestigde op de tekst Cyrano de Bergerac. Op een ochtend krijgt Mathilde een jonge man over de vloer die haar verzoekt tegen de komende week een voor hem heel belangrijk boek opnieuw in te binden. Mathilde is onder de indruk van deze man en zijn boek, ze begrijpt het zelf ook niet goed, maar iets intrigeert haar aan deze man. Als blijkt dat de man is overleden wil ze koste wat het koste het boek terugbezorgen aan zijn familie.
Het is een mooi verhaal. Aanvankelijk had ik het moeilijk om het boek te plaatsen in de 21ste eeuw. Dit komt waarschijnlijk door de omgeving waarin het zich afspeelt, het beroep van het hoofdpersonage, de herhaaldelijke verwijzingen en invoegingen van de tekst van Cyrano de Bergerac. Het verhaal is knap in elkaar gestoken en kent een goede opbouw naar de (voorspelbare )plot. Het enige minpunt voor mij waren de geknutselde zinsconstructies die naar mijn mening de leesbaarheid van het verhaal niet ten goede kwamen.