Recensie Echtelijk paradijs

01 november 2011
Het kan. Ik heb het ervaren. Je kan al lezend een film zien. In de roman echtelijk Paradijs speelt een film een zeer belangrijke rol. Elsa Platte is + 40, moeder van 4 kinderen, gewezen balletdanseres en twijfelt sterk aan zichzelf. Haar huwelijksleven begint serieuze barsten te vertonen, haar man verwijt haar geen aandacht aan hem te besteden, zijzelf denk niet meer aantrekkelijk te zijn voor hem. Elsa onderwerpt zich aan een zelfonderzoek om te weten te komen waar het fout is gegaan. Dit onderzoek doet ze aan de hand van de filmklassieker “A letter to three wives”. Als lezer ontvang je een haast van minuut tot minuut navertelde film, je ziet hem werkelijk voor je ogen verschijnen. Tussen deze beelden door krijg je de reacties van Elsa en twee van haar kinderen op haar leven en meer in het bijzonder op haar huwelijk. Want Elsa wil een antwoord vinden op de vraag: “Liefde kan toch niet zomaar over zijn, verdwijnen of ophouden te bestaan. Vrij ontspannende lectuur je moet je als lezer wel even inspannen om de filmpersonages uit elkaar te houden!