Recensie Kind van een vreemde

08 november 2011
Na het lezen van de flaptekst was is onmiddellijk gewonnen, en ik had er ook echt zin in, nog eens zo een op en top romantisch liefdesverhaal te lezen in het genre “Sense and sensibility”, “Pride and prejudice”, “Atonement”.
Na enkele bladzijden had ik inderdaad wat ik wilde lezen een degelijke Engelse landhuisroman. De weergave op de flaptekst dekte evenwel de lading van de roman niet! De hoofdthematiek van deze- goed geschreven en stijlvolle- roman is “homoseksualiteit”. Maar hierover was op de flaptekst niets terug te vinden en dat betreur ik toch wel in het jaar 2011! Want zelden heb ik de liefde , de hunkering van de ene persoon (man) naar de andere (man) mooier beschreven gelezen dan in dit boek! Na wat opzoekwerk weet ik ondertussen dat homoseksualiteit een wederkerend onderwerp is van deze schrijver!
De roman bestaat uit 5 delen. De gehele duurtijd van de roman loopt van het jaar 1913 tot het jaar 2008. Elk deel begint met onbekende personages die telkens aansluiting vinden of in relatie staan met reeds eerder beschreven personages. En daarin is de flaptekst dan weer zeer correct , Cecil Valance en Daphne vormen de start en blijven de rode draad in deze roman. Het is schitterend om lezen hoe scherp en rijk verwoord de schrijver de tijdsgeest , de gemoedstoestand alsook de levensomgeving van de personages weet te verwoorden. Het samenlopen van de aftakeling van bepaalde klassenprivileges , van hun levensstijl met de lichamelijke en geestelijke aftakeling van de individuele personages is zeer goed uitgewerkt . Ik ben ook erg onder de indruk van de sierlijke,prachtig samengestelde zinnen en de goede psychologische uitbouw van de diverse individuen. Tevens is het boek met gevoel voor humor geschreven. En dan blijkt dit volgens kenners nog niet het beste boek van deze schrijver te zijn! Ik verheug me dan ook op zijn meest geprezen roman “De schoonheidslijn”.