Recensie Kleine momenten van groot geluk

25 juni 2011
Lisa Napoli maakt je als lezer van haar roman “Kleine momenten van groot geluk” deelgenoot van haar midlifecrisis, de opmaak van haar levensbalans. Kortom, ze had meer verwacht van het leven en ook wel van zichzelf. Onverwacht krijgt ze de kans om als vrijwilliger mee te werken aan de op- en uitbouw van een radiostation in het Boeddhistische Koninkrijk Bhutan! Als ervaren radiomaakster grijpt ze deze uitdaging met beide handen aan. Maar net als zo velen weet ze het land nauwelijks liggen laat staan hoe het er daar aan toe gaat. Maar vertrouwd met het maken van nieuwsuitzendingen weet ze op korte tijd de noodzakelijke info te verzamelen. Lisa leert gedurende haar zesweeks verblijf Bhutan en zijn bevolking kennen en sluit het land en haar inwoners voor altijd in haar hart. Ze keert nog enkele malen weer en leert op deze manier ook de min- en pluspunten kennen van een land en zijn bevolking dat pas de eerste stappen naar een democratie heeft gezet. Een natie die sinds kort bekend is geraakt met de wereld buiten Bhutan, de buitenlandse media, consumptiegoederen, na eeuwen in een cocon te hebben geleefd.
Na het zien van een reportage op tv over een jonge vrouwelijke Bhutanese atlete raakte ook ik in de ban van dit land. In april van dit jaar was het dan zo ver en ben ik er samen met mijn man naar toe gegaan. Ik kan alleen maar onderschrijven wat Lisa Napoli ervaren heeft in dit land, het laatste Shangri –La. Een land en een bevolking om verliefd op te worden en het ook te blijven.