Recensie Nieuw geluk

14 januari 2011
Hetty Luiten – Nieuw Geluk
In deze familieroman leren we de elfjarige Luka kennen. Hoofdzakelijk vanuit zijn zicht wordt dit verhaal verteld. Zijn vader is een aantal jaren geleden gestorven en zijn moeder Marte doet erg haar best om hem, zijn twee jongere zusjes en broertje een fijn leven te bezorgen. Alleen is er geen geld voor luxe dingen en helaas wordt Luka daardoor erg gepest op school door de kinderen die wel in het bezit zijn van merkkleding en mobiele telefoontjes. Luka krijgt een folderwijk waardoor hij wat geld kan verdienen voor zichzelf zodat hij zijn wensen uiteindelijk toch kan vervullen.
Marte, zijn moeder, vindt een nieuwe man, Huib. Hij is aardig en alle kinderen vinden hem ook wel leuk, buiten dat zijn ze er blij om dat hun moeder gelukkig is. Alleen Luka vindt het soms erg moeilijk: een man in huis is fijn, maar stel dat hij weer uit hun leven zou verdwijnen…

Deze roman is gevoelig geschreven en je kunt helemaal meeleven met Luka, die het niet gemakkelijk heeft op school en dan ook met de nieuwe situatie thuis. Voor mij was dit het eerste boek van Hetty Luiten, maar zeker niet het laatste.

Januari 2011 – Bianca van Strien