Een topboek

08 juli 2015
Je denkt toch niet dat ik je zo laat gaan, he? Zijn donkere stem gaf me kippenvel. ‘ Het is niet veilig voor een vrouw om zo laat over straat te gaan, en dan ook nog eens alleen. Dat hoort niet.’ Protesteren had geen zin, tegen zo veel vastberadenheid was niemand opgewassen. Ik realiseerde me terdege dat dit voor Omar ook een slimme manier was om te weten te komen waar ik logeerde, maar gek genoeg kon dat me niet schelen. Ik wilde hem nog een keer zien. Eenmaal bij het hotel aangekomen gaf Omar me een hand en ik bedankte hem nog een keer. Zwijgend hield hij mijn hand net iets te lang vast en opnieuw voelde ik zijn aantrekkingskracht. ‘Tot morgenavond’, zei hij en voor ik iets kon zeggen draaide hij zich met een glimlach op zijn gezicht om en liet me enigszins verward bij mijn hotel achter. De volgende dag kon ik de ontmoeting met Omar niet uit mijn hoofd zetten. Ik wist dat het beter was om de afspraak niet na te komen, dat leidde tot niets. Maar waar zou het dan toe moeten leiden? We kunnen toch gewoon vrienden zijn? Het stemmetje in mijn hoofd klonk zwak. Ik was er niet van overtuigd dat deze indrukwekkende Egyptische man gewoon vriendschap kon sluiten met een westerse vrouw. Maar stel dat ik me vergiste? Maar misschien was Omar de uitzondering op de regel en maakte ik me zorgen om niets,” een stuk uit het boek Kus Kus Besnezz.

kus kus 330x500 Recensie: Kus Kus Bezness
foto: bol.com

Wat begint met een romantisch sprookje eindigt in een hel. Noor Stevens(pseudoniem) gaat op reis naar Egypte. Daar ontmoet ze de charmante Omar. Zijn charmes zijn totaal niet te weerstaan. Langzamerhand groeien ze naar elkaar toe. Noor is gek op Egypte en al gauw blijkt dat ze ook gek is op Omar. Ze trouwt met hem. De eerste zes jaren van hun huwelijk, hun gelukkigste tijden brengen ze in Nederland door. Algauw blijkt dat Omar Nederland toch niet een geweldig land vindt. Zo kan hij geen baan vinden, voelt hij zich gediscrimineerd en machteloos. Uiteindelijk emigreren ze naar Egypte. In Egypte begint de hel. Daar is alles anders, de cultuur, taal, regels ed. Ook het gedrag van Omar verandert. Hij krijgt losse handjes.

Je hebt de deur opengemaakt voor een man! Ik heb je dat verboden, maar je luistert niet. De huismeester heeft het me verteld, dus ontkennen heeft geen zin.’ ‘Met open mond luisterde ik naar zijn woede-uitbarsting. ‘Hoe kan ik je nu ooit nog vertrouwen, Noor!’ Zijn rechterhand schoot ineens in de richting van mijn gezicht en even dacht ik dat Omar me een klap zou geven, maar ik plaats daarvan greep zijn hand mijn haar vast en spuugde hij in mijn gezicht. ‘Waarom luister je niet als ik je iets zeg?’ In paniek probeerde ik me los te worstelen, maar dat maakte Omar alleen nog maar woester. Zijn vuisten beukten op me in en eindelijk lukte het me om me los te rukken. In paniek vluchtte ik naar de slaapkamer, die ik vanbinnen afsloot. Maar Omar liet zich daar niet door tegen houden en begon hard tegen de slaapkamerdeur te schoppen. Ik belde een van zijn vrienden die in de buurt woonde. Een van de weinigen die ik vertrouwde. ‘Ik kom er meteen aan, Noor, maar je hoeft niet bang te zijn voor Omar, hij bedoelt het goed.’Daarna hing hij op. Trillend bleef ik op mijn bed zitten. Hoezo bedoelde Omar het goed? Hoe kon hij dit goedpraten? Opnieuw hoorde ik geschreeuw. ‘Heb jij hem gebeld. Dit vergeef ik je niet!’Het angstzweet brak me uit. Wat moest ik nu?”

Noor moet geld investeren in alles, in hun huis, in zijn werk enz. Langzamerhand raakt het geld op. Hij gaat vreemd. Noor wordt opgesloten en mag het huis zelfstandig niet meer uit. Ondanks alles houdt ze het lang vol met Omar. Ze wil weg uit Egypte maar zit juridisch gezien vast aan Omar. In Egypte is de regel als je getrouwd bent met je man dan mag je het land niet verlaten zonder je man. Ze besluit hulp in te schakelen via de Nederlandse ambassade helaas kunnen zij niets voor haar betekenen. Ze besluit zelf te ontsnappen. Wat ook niet erg gemakkelijk verloopt. Allereerst wil ik zeggen dat ik veel bewondering heb voor Noor Stevens. Ze maakt erg veel dingen mee maar toch probeert ze een oplossing te vinden. Als blijkt dat dat niet werkt dan pas besluit ze een einde te maken aan deze situatie. Ze is erg geduldig blijkt uit haar aangrijpend verhaal. Dit meeslepend boek telt 240 pagina’s, die ik binnen no-time heb verslonden. Echt ernstig wat Stevens heeft moeten doorstaan. Ze zal zich wel erg machteloos hebben gevoeld. Erg goed dat ze een boek heeft geschreven om andere vrouwen te waarschuwen. Dit boek is een les voor westerse vrouwen zo ie zo hoe het ook kan aflopen. Natuurlijk zal niet iedere persoon zo zijn, maar uit dit boek valt te leren dat je als toerist/vrouw oplettender dient te zijn. Er zijn waarschijnlijk veel vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten als Noor. Alleen Noor is er uiteindelijk van af gekomen, gelukkig maar. Met dit boek geeft Stevens een kijkje in de verborgen wereld van de westerse vrouw die getrouwd zijn met hun partners in Egypte. Vaak blijven verhalen verborgen in dit soort culturen. Bijzonder sterk in het boek vond ik de emoties die op de juiste plaats zijn weergegeven. Je kunt duidelijk zien dat Stevens wel verder wil en dat ze het allemaal wil uitproberen. Ze denkt in oplossingen. Maar je ziet dat Omar niet meewerkt. Dit boek is een wijze les voor alle vrouwen en verdient 5 sterren!!!