Gedetailleerd en ontroerend!

11 juli 2015
In ‘Wachten tot je gehoord wordt’, vertelt Amanda Knox haar verhaal. Op november 2007 woont Amanda net zes weken in Perugia. Haar huisgenoot Meredith Kerchner wordt op wrede wijze vermoord. Zo is o.a. haar voet eraf gehakt en haar lichaam is te vinden in een kast. Dit is slechts een gruwelijke detail van haar moord. Amanda wordt verhoord op het politiebureau. De politie verdenkt haar van de moord. De ondervragingen worden steeds harder en Amanda raakt steeds meer in de war, tot ze een belastende verklaring aflegt. Dit was het begin van haar vervolging.

Knox wordt ook nog mishandeld op het politiebureau. ‘Politierechercheur Rita Ficarra sloeg met haar vlakke hand tegen de achterkant van mijn hoofd, maar het was eigenlijk meer de shock dan de kracht die me deed duizelen. Ik had niet verwacht klappen te krijgen. Ik draaide me om en wilde roepen: ‘Stop!’- en had mijn mond al half geopend. Voor ik echter erg in had wat er was gebeurd, voelde ik een tweede klap, en deze kwam valk boven mijn oor aan. Ze stond vlak naast me, boog zich over me heen, en haar stem was even hard als haar hand.’
’Hou op met liegen, hou op met liegen,’hield ze vol. Ik was verbijsterd en riep:’Waarom slaat u mij?’
‘Om je aandacht te krijgen,’zei ze. Dit is een passage uit het boek van Knox. Vreemd dat een agent in staat is om iemand te ‘mishandelen’. Ze moet zich wel erg machteloos gevoeld hebben op het bureau. Je hoort het wel vaker de laatste tijd dat verdachten mishandeld worden op het bureau door agenten/rechercheurs.

Ik lees zelden boeken waargebeurde verhalen/memoires over moorden want die eindigen toch anders dan ik hoopte of het verhaal is zo saai opgesomd dat je na een paar bladzijdes afhaakt met lezen. Wachten tot je gehoord wordt is erg anders, nog veel beter dan ik gehoopt had. Knox schrijft erg gedetailleerd over haar verschrikkelijke leven wat een kijkje geeft in haar privé- leven. Dit is een gewaagd boek, ze zet door haar autobiografie, die 382 bladzijdes telt haar privacy op het spel door een kijkje in haar persoonlijke leven te geven. Dit boek neemt je letterlijk mee naar haar verleden zo gedetailleerd beschrijft ze alles. Ze heeft een aparte schrijfstijl. Wachten tot je gehoord wordt is een van de meest ontroerende boeken die ik ooit heb gelezen. Ik moet hier wel bij zeggen dat dit boek niet bedoeld is voor mensen die niet tegen bloed en/of moordverhalen kunnen.

Het boek bevat ook kleurenfoto’s inclusief haar jongere jaren. Ook is een foto van haar arrestatie te bewonderen in haar boek. Knox heeft 4 miljoen gekregen om haar verhaal op papier te zetten. En welverdiend.