Een leerboek

08 juli 2015
Ik haat eerste schooldagen. Ik weet dat iedereen dat zegt, maar ik haat ze echt. Als ik moet kiezen tussen mijn knie laten hechten of een eerste schooldag, dan kies ik voor het eerste. Geen grap. En nog echt gebeurd ook. Op de eerste schooldag van de tweede klas ging ik op de Magere Brug vol onderuit met mijn fiets, waardoor ik datzelfde uur nog bij de dokter zat. Hechtinkje erin, een berg troostchocolade van mijn moeder ene de hele dag thuis met een gestrekte been infomercials kijken. Topdag.
‘Jade Verschuur! Wakker worden! Dit is de laatste keer dat ik je roep.’
Misschien is de eerste schooldag net als de eerste paar meter in een achtbaan. Eerst zie je er enorm tegenop, maar als je het ergste gehad hebt weet je dat je toch geen kant meer op kunt, gaat de rest van de rit vanzelf. Ik flip mijn kussen met de koele kant naar boven en draai me nog een keer om. Voor mijn gevoel heb ik maar drie uurtjes geslapen. Vier op zijn hoogst. Ik kan niet geloven dat de zomervakantie alweer voorbij is, dat ik straks over een uur weer in een stinkend klaslokaal zit. Als ik nu vrij was geweest, was ik naar het strand gegaan met mijn beste vriendin Finn Davis. Had ik vijf kilometer hardgelopen. Ik draai me terug op mijn rug en staar naar het plafond. Ik ben een kei in mezelf voor de gek houden, “ een stuk uit het boek Wat als…. Van Danielle Bakhuis. Wat als …. Een boek waarin de pestkop, Jade centraal staat.

Dit is het eerste boek dat ik van Danielle Bakhuis lees. De opbouw van het boek is anders dan andere (jeugd)boeken. Achter sommige hoofdstukken heb je opgevouwde memoblaadjes met vragen als wat als….. iedereen je uitlacht? Wat als….. iedereen over je roddelt? Dit zijn berichtjes bedoeld voor Jade. Ze heeft Zoë ernstig gepest in het verleden. Net wanneer Jade denkt van Zoë af te zijn. Verschijnt ze op het toneel en is gelijk het populairste meisje op school. Waar Jade eigenlijk jaloers op is. Tegelijkertijd heeft ze ook spijt, maar met spijt kan Zoë niets. Ze is uit op wraak.

Dit is een leerzame boek. Dit boek is geschikt voor lesmateriaal op de (middelbare)scholen. Wat als… laat zien wat het effect van pesten is op het slachtoffer. In 229 pagina’s word je door Bakhuis meegenomen naar de wereld van Jade. Hoe ze Zoë het leven zuur maakte. Vanaf bladzijde 1 word je meegezogen in het boek. Door middel van flahbacks blikt Bakhuis op Jades verleden als pester. Er worden twee kanten van Jade laten zien: een als pester en een als lief meisje die haar verleden als pester heeft weggestopt. Ergens krijg je medelijden met Jade maar dan krijg je ook medelijden met Zoë ook al neemt ze nu wraak. Ik ben zelf jarenlang gepest. Voor mij is dit boek een herkenning. Ik heb vaker een boek over pesten gelezen. Mijn inziens is dit een van de beste boeken over pesten. Bakhuis heeft een vlotte schrijfstijl. Het boek leest als een trein voor ik het wist had ik dit boek uitgelezen.Het boek is bijzonder goed vormgegeven. Op de cover staart een meisje met blauwe ogen en donkerhaar voor zich uit. De titel in het wit Wat als…. en verder kopt het in het blauw het meisje dat je vroeger van school hebt gepest, terug is? En populairder dan ooit?

Het boek begint met een quote: What doen’t kill you, makes you stronger. Deze quote leent zich uitstekend voor het verhaal. Eindelijk een boek waarin de pestkop teruggepest wordt is het eerste wat ik denk wanneer ik het boek uithad. Bakhuis heeft de emoties bijzonder sterk en op de juiste plaats weergegeven. Als lezer voelde je echt met de personen mee.

Het is vet lachen. Ken je die nieuwe chick van onze school al? Die Zoe?Zij is echt cool. Ze staat sinds ze binnen is al de hele tijd op de bar te dansen.’
‘He Finn!’Aan de andere kant van de lijn hoor ik hoe een meisje Finn aanspreekt. Ik hoor meteen dat het Jamie is.
‘Is dat Jade? ‘Hoor ik haar vragen. ‘Laat haar ook hierheen komen!’
Ik hap automatisch naar adem. Schijnheil, wil ik schreeuwen. Ontzettende faker!
‘Jade?’Ik hoor Jamies stem nu heel dicht in mijn oor. ‘Kom ook naar Bubbels joh! Het is hier zooooo gezellig!’Ze begint te lachen alsof ze de beste grap ever heeft vertelt en geeft daarna de telefoon weer aan Finn.
‘Nou?’vraagt Finn. ‘Kom je?’Mijn verstand, mijn hart, mijn hele lichaam schreeuwt nee. Blijf uit de buurt, zegt het. Doe niet zo ontzettend achterlijk.”