Wijze lessen op onverwachte plekken

22 april 2015
Vanaf Onveilig word de serie pas echt interessant. Misschien komt dat doordat er nu een echte vijand is of is het het gewoon mijn persoonlijke mening. Het is al weer een tijd geleden dat ik dit boek heb gelezen. Ik weet er om eerlijk te zijn ook niet meer alles van.

Maar er zijn me wel dingen bijgebleven door dit boek. Ik heb hier dingen doorgeleerd. Wat ik niet zag aankomen, zeker omdat fantasieboeken niet echt als leerboeken bekend staan.
Dit boek heeft me doen beseffen dat je altijd door moet gaan. Hoe moeilijk het ook is. Het is niet de bedoeling dat je zomaar opgeeft. Niet alleen voor jezelf is dit niet goed, maar ook voor anderen. Er zijn altijd mensen die je hier in mee trekt, die op je rekenen of die je teleurstelt, doordat je opgeeft. Je moete je er tegen verzetten. Zoey heeft dat ook gedaan en beseft dat je mensen niet in de steek moet laten, hoe moeilijk je het zelf ook hebt.

Verder heb ik geleerd dat je altijd een eigen weg kunt kiezen. Hoe slecht of hoeveel verkeerde keuzes je ook hebt gemaakt. Er is altijd een weg terug naar de goede kant. De mensen, die echt om je geven zullen je vergefen. Je hebt altijd de kans om goed te maken wat je verkeerd hebt gedaan, tenminste als je dat eenmaal beseft. Je ziet het in het boek ook terug, meerdere keren in de serie zelfs.

Ik vind het mooi dat boeken de macht hebben om je dingen te doen beseffen. Zelfs boeken waar je niet van verwacht dat ze je een wijze les zullen leren, kunnen dat soms toch doen. Lezen brengt zoveel meer dan alleen maar een betere gevoel voor taal met zich mee. Het is echt veel meer dan dan. Het kan je dingen leren, die je niet meer vergeet. Wijze lessen waar je echt wat aan hebt.
Dat moet je nooit vergeten.