Onderweg met Acda

03 september 2015
Een klein half jaar nadat Thomas Acda en de Paul de Munnik een punt achter hun 20 jaar lange samenwerking zetten, verschijnt “Onderweg met Roadie”, de debuutroman van Thomas Acda. Hierin gaat de hoofdpersoon, de voormalig zanger van Nederlands bekendste popduo die na 20 jaar samenwerking een punt achter hun samenwerking zetten, op zoek naar zichzelf tijdens zijn reis van Nederland naar Los Angeles. Samen met zijn reisgenoot, een bejaarde hond van een vriendin, komt hij in de ene na de andere bizarre situatie terecht.

Al jaren lang ben ik groot liefhebber van het werk van Thomas Acda (met én zonder De Munnik) en de releasedatum van dit boek stond dan ook al tijden met grote letters in mijn agenda. Dat ik van Lebowski alvast een exemplaar mocht ontvangen, was dan ook een zeer fijne verrassing! En zo kon het boek mee op vakantie, alleen was het al uit voordat ik goed en wel op de plaats van bestemming was. Zodra je begint te lezen, wil je niet meer stoppen! De aaneenschakeling van hilarische gebeurtenissen, afgewisseld met emotionele terugblikken op leven van de popmuzikant maken dat je in het verhaal wordt meegezogen en achterin de auto mee gaat op roadtrip. Dit maakt echter ook dat je in de ongeveer 30 laatste pagina’s van het boek, gevoelsmatig vol gas doorrijdt naar de eindbestemming. Dit einde had wat mij betreft nog iets langer op zich mogen laten wachten.

Hoewel dit boek niet autobiografisch is, zijn er in mijn beleving veel overeenkomsten te vinden met het verhaal van Acda en de Munnik. Mede hierdoor is dit boek voor de Acda (en de Munnik)-fans een absolute must-reed! De grote vraag blijft hierbij echter: Wat is fictie en wat realiteit? Ook zonder de vergelijking met Acda en de Munnik is het verhaal erg grappig en meeslepend, door de vlotte, levendige schrijfwijze, waardoor het boek ook voor niet-fans een aanrader is!