Waar we over praten als we over verkrachting praten

ingearons 18 juni 2019
Je vraagt je vast af waarom iemand überhaupt een boek over zo’n zwaar onderwerp zou willen recenseren. Daar kan ik heel kort over zijn. Ik ben van mening dat over het onderwerp verkrachting nog steeds een stigma rust, niet alleen in de buitenlandse culturen maar ook in onze Nederlandse cultuur. Het wordt echt tijd dat deze taboe wordt doorbroken. Dit boek kan hierbij helpen, het licht waar de schrijfster het over heeft.

We praten er nog steeds amper over. Voor de slachtoffers is het al moeilijk om het te delen uit schaamte, terechte angst of ontkenning, zeker in de culturen waar vrouwen minder waardige lustobjecten lijken te zijn. De reacties uit de omgeving zijn vaak rond uit schokkend, zelfs op gerechtsniveau.

Dat is zo ontzettend betreurenswaardig en verbazingwekkend voor de slachtoffers. Met regelmaat worden overkomers in de steek gelaten door een falend rechtssysteem. Vaak denken daders ermee weg te kunnen komen en worden hierdoor nog eens in hun gedrag bevestigd.

Hooggeplaatste (politieke) figuren houden vaak elkaars hoofd boven water en de auteur laat aan de hand van diverse praktijk voorbeelden zien hoe misplaatst, beschamend en krachtig zulks ontkenning kan zijn. Des te belangrijker is het dat verkrachting c.q. seksueel geweld erkenning vindt in iedere culturele maatschappij zodat de denkwijze aangepakt, veranderd kan worden zodat overkomers beter beschermd kunnen worden dan wel juiste hulp kunnen ontvangen voor hun traumatische ervaringen.