Meer dan 5,2 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid

De passie wordt gedeeld

Maaike Ebbinge 19 april 2016

De Italiaanse vrolijkheid en het genot springen van de bladzijdes af. Door de foto’s en ook het soort baksels zie je dat je in Italië bent. En hoe fijn is dat? Dit is het bakboek van de laatste winnares van Heel Holland Bakt: Sarena Solari. Het is een ander boek dan dat van de vorige winnaars en dat zit hem dus in… Italië.

In het boek Het Italiaanse bakboek van Sarena Solari word je meegenomen langs de keuken van Solari’s familie, land en toppers uit de tv-serie. In het voorwoord schrijft Solari dat iedereen kan bakken: ‘Ja, echt iedereen. Als je het maar probeert. Sommige taarten zijn een wat grotere uitdaging, maar worden stap voor stap uitgelegd.’ Hier ligt dan wellicht het enige minpuntje van dit verder prachtige boek: sommige baksels zijn echt wel voor gevorderden, want met alleen al drie receptpagina’s is het voor een beginner niet te overzien.

Het is een doe-boek. Er staat een zeer korte uitleg over deeg, bloem, eieren en oventemperatuur en daarna mag je direct aan de slag.   Ieder recept wordt ingeleid door een kort verhaal: waar het recept vandaan komt, een leuke tip en een persoonlijke noot. Van bijna elk recept staat er een mooie foto bij. Daarnaast staan er tussen de recepten sfeerfoto’s van Italië. De fotograaf Harold Pereira (fotograaf van meerdere kookboeken) en de uitgeverij zijn enkele dagen op bezoek geweest in het geboortedorp van Solari. Foto’s in oma’s keuken, kastanjes op het vuur midden in het dorp en het 24-uur-zelfservice melkhuisje enthousiasmeren je om de bijbehorende koekjes te bakken. Het onderstaande recept hoort bij het melkhuisje.

In het eerste hoofdstuk word je verblijd met de koekjes. Dameskusjes en carnavalkoekjes zijn de twee met de leukste namen. Bij de negen koekjesrecepten die voorbijkomen, kan de cantucci natuurlijk niet missen. Daarna komt het ‘klein zoet’ aan bod. Mooie salamiworst van chocolade leer je maken of zoete perziken van bloem en chocolade. Zeer verrassend.

In het hoofdstuk taart krijg je zelfs het recept van haar eigen huwelijkstaart. Hoeveel kan Solari met je delen? Alles. In ieder geval alles op bakgebied. Dat is ook precies de bedoeling van dit boek; de passie voor koken met iedereen delen. Zelfs de oude Italiaanse familierecepten die normaal geheim blijven, worden in dit boek graag met je gedeeld. We zijn nog niet klaar met de taarten, want er volgen nog acht gevulde varianten. Waarna we even uit de zoetigheid gaan: brood en hartige taarten.

En dan als finaleklapper in het laatste hoofdstuk de Heel Holland Bakt Toppers. Wees hier dus niet verbaasd wanneer een recept uit drie pagina’s bestaat. Je hoeft niet per se zelf de keuken in, want het is een al feest om alleen de foto’s te bekijken.

Hieronder een recept met room als basis, simpel te maken en heerlijk van smaak. Niet zo Nederlands zoet.

Macine, Roomkoekjes
Dit zijn absoluut mijn lievelingskoekjes. Deze roomkoekjes, van het bekende Italiaanse merk Mulino Bianco, worden macine genoemd omdat ze lijken op een molensteen. Wanneer ik in Italië ben, eet ik ze altijd bij het ontbijt. Ik doe ze dan in ijskoude, verse melk, die ik bij het melkhuisje in het dorp haal.

Voor 30 stuks:
½ ei, losgeklopt
1 mespunt zout
2 ½ el slagroom
2 ronde koekjesuitstekers, van 5 en 1 cm doorsnede

Zeef de bloem, het aardappelzetmeel, het bakpoeder en de poedersuiker en meng dit met de boter, het vanille-extract en het ei. Voeg het zout en de slagroom toe en kneed tot een soepel deeg.

Leg het deeg op een vel bakpapier. Leg er een ander vel bakpapier bovenop en rol het deeg uit tot ca. 7 mm dikte. Steek cirkels van 5 cm doorsnede uit het deeg. Steek hier weer kleine cirkels uit van 1 cm. Leg de koekjes minstens een ½ uur in de koelkast om te rusten.

Verwarm de oven voor op 170° C. Zet de koekjes vanuit de koelkast in de oven en bak de 15 minuten tot ze licht beginnen te kleuren. Haal ze uit de oven en laat ze 5 minuten rusten voordat je ze van de bakplaat haalt. Leg ze op een rooster en laat ze helemaal afkoelen.

Tip: door de koekjes te koelen voordat je ze bakt, blijft de vorm beter behouden.

Meer recensies van Maaike Ebbinge

June steelt Athena's net voltooide manuscript en publiceert het als haar eigen werk. Verdient dit stukje geschiedenis niet verteld te worden, ongeacht door wie?

Als de Amerikaanse pionier van de moderne dans tart Isadora Duncan de normen en wetten van haar tijd, zowel in haar kunst als in haar persoonlijke leven.

Fredo en Luigi zijn twee heel verschillende broers. Wanneer Fredo na vele jaren terugkomt naar Italië, heeft dat alles te maken met de dood van hun vader en diens lege, oude huis.

Koning Willem II is verwikkeld in een machtsstrijd met West-Friesland wanneer hij vader wordt van twee zoons: de wettige Floris en de bastaard Alard.

Perdido, het stadje waar de rijke familie Caskey de scepter zwaait, wordt in 1919 getroffen door een overstroming. Enige dagen later verschijnt de mysterieuze Elinor.

Dit gedetailleerd portret van Volodymyr Zelensky is gebaseerd op vier jaar verslaggeving, uitvoerige reizen met de president naar het front en tientallen interviews.

Wanneer voormalig spion Maggie Bird een lichaam op haar oprit vindt, weet ze dat iemand achter haar aan zit. Ze richt zich tot haar oude vriendenkring van gepensioneerde CIA-agenten.

Dit boek bevat waardevolle lessen om je eigen koers te varen, speciaal voor jongeren. Ontdek hoe je een positieve mindset ontwikkelt, leert omgaan met stress en rust in je hoofd vindt.

Een toevallige ontmoeting zet het leven van de zeventienjarige Victoria op de kop. Binnenkort zal ze gedwongen zijn om diep de natuur in te vluchten en haar leven achter zich te laten.

Herman Koch besluit na zijn diagnose eigenlijk meteen dat hij de kanker een zo beperkt mogelijke rol in zijn leven wil laten spelen: 'Ik zou niets doen.'

Hoe ga je om met de belangrijkste relaties in je leven? Als de verhoudingen goed zijn, kun je ook beter omgaan met de andere problemen om te gaan die op je pad komen.

Het is mei 1940 en Rotterdam staat in brand. De half-Joodse Debra ontmoet een jonge wolf wanneer de Rotterdamse Diergaarde wordt getroffen door bommen.

Beaujon leidt in Constantinopel een comfortabel leven, maar dat verandert als hij betrokken raakt bij een aanslag op een antiek monument.

Volwassen zijn in deze tijd, hoe doe je dat? Doe je het alleen, of durf je het samen? Een onmisbaar boek voor ex-pubers, voor Generatie Hoi. Met veel survivaltips en voiceberichten!

Het logboek van Peter R. de Vries, over de laatste anderhalf jaar van zijn leven, wordt afgewisseld met fragmenten uit het dagboek van zijn zoon Royce.

Metin gaat studeren in San Francisco en is vastbesloten zijn oude zelf achter zich te laten. Een paar weken na zijn aankomst, vinden de aanslagen van 11 september plaats.

Wanneer de introverte William trouwt met de bruisende Julia, wordt hij als vanzelf opgenomen in haar chaotische, liefdevolle familie. Dan komt de duisternis uit zijn verleden naar boven.

Daniel leidt een bewogen leven. Wanneer haar reputatie verslechtert, voelt ze zich in het nauw gedreven. En nu is Daniel dood. Jodie, haar grote liefde, wil weten waarom.

Als zijn vrouw Alissa plotsklaps verdwijnt en Roland met hun vier maanden oude zoontje achterblijft, gaat hij niet alleen op zoek naar haar, maar ook naar het waarom van zijn rusteloze bestaan.

De eenentwintigjarige M. vertrekt in 1989 halsoverkop naar Parijs en gaat aan de slag als au pair. Om grip te krijgen op het leven, schrijft ze.

In de donkerste periode van haar leven wil Milouska Meulens weten wie ze echt is en waar ze thuis is. Die vragen kan ze alleen beantwoorden als ze weet waar ze vandaan komt.

Wanneer Hugo's vroegere gouvernante overlijdt, duiken de verloren gewaande dagboeken van zijn grootvader Willem Adema op, die een ontstellend licht werpen op diens oorlogsjaren.

Drie jaar na het overlijden van zijn opa en de verdwijning van diens vrouw Pepa krijgt Ruben Kruijssen de opdracht de Alquerías, het familiehuis in Spanje, te verkopen.

Spontane foto’s waren zeldzaam aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Fotografen als Jacob Olie en James Higson legden zich juist toe op het fotograferen van het leven van alledag.

Titus Crown is de eerste zwarte sheriff van Charon County. Na de moord op een onderwijzeres wordt de dader, een zwarte oud-leerling, doodgeschoten door Titus' hulpsherrifs voor hij kan ingrijpen.