Yoora heeft een erge fout gedaan, dat koste haar vader het leven, en haar moeder en grootouders werden samen met haar naar strafkampen gebracht. Ze heeft het leven van haar familie geruïneerd doordat ze iemand vertrouwde die dat niet waard was, desondanks houden ze nog van haar. Ze moet zien te overleven met weinig eten en alle erge dingen die zij en haar familie moet ondergaan. Ze moet ermee leren omgaan en ziet het niet meer zitten tot een lichtpuntje haar leven verlicht. Opeens heeft Yoora weer iets om voor te vechten.
Als ik een boek lees leef ik me in in het personage, net alsof ik het hoofdpersonage ben. Daardoor is het moeilijk om voor mij zo een boeken te lezen, maar dat wilt niet zeggen dat ik dat niet doe. In dit boek heb ik het hard te verduren gehad. Ik heb vaak gehuild om Yoora en haar familie, maar mensen beseffen niet dat er nog steeds ergens op de wereld mensen zijn die zo hard moeten lijden. Ik vond het boek geweldig en tegelijk hartverscheurend. Het verhaal las ik in een keer uit doordat het zo aangrijpend was en je niet los liet, ook heb ik er nog lang over gepiekerd... Het is wel een absolute aanrader, ik heb zeker geen spijt dat ik het heb gelezen, ik doe het zo weer. Desondanks de lange weg die Yoora heeft moeten afleggen, had het verhaal een mooi einde met veel hoop, en in zo een situatie is hoop het enige dat je overeind houdt.

Reacties op: aangrijpend!!!

Vogel zonder vleugels - Kerry Drewery