De zaak Ronald V.: echt een page turner

mheijden 09 maart 2019
De veroordeling van politieman Ronald V. in 2015 heeft veel stof doen opwaaien. In 2016 werd hij vrijgesproken. Dit boek vertelt het verhaal vanuit het perspectief van Ronald, hoe hij het allemaal heeft beleefd. Het geeft ook een kijkje in de wereld van politie en justitie, waarbij er vooral veel lof is voor oud korpschef Bouman en advocaat Knoops. Het is een boeiend boek geworden, een echte page turner. Ronald’s ghostwriter is Jim de Koning, zelf werkzaam bij de politie en bekend van TV. Het gebruik van jargon zou in dat geval een valkuil zijn, maar De zaak Ronald V. is heel toegankelijk en aantrekkelijk geschreven voor het bredere publiek. Waar nodig zijn vaktermen uit de politiewereld en uit de juridische sector helder en bondig uitgelegd, en dat vond ik erg behulpzaam. Hoe moet je anders weten wat ‘putatief noodweer’ is, om maar eens wat te noemen? Ik was althans niet bekend met dat soort vaktermen. Mocht je wat meer visueel zijn ingesteld: er bestaan camerabeelden van het voorval, en ook illustraties met de situatieschets, maar die vind je niet in dit boek. Ga dan bijvoorbeeld eens kijken op https://www.ad.nl/binnenland/de-21-3-seconden-in-heerlen-die-alles-veranderden~af18de0e/. Concluderend: De zaak Ronald V. is een pakkend boek dat makkelijk leest. Een echte aanrader.