'If it doesn't challenge you, it won't change you!'

Mieke Schepens 21 november 2015 Hebban Recensent

In het voorwoord kijkt Mieke Kosters terug op haar andere boeken waarvan de basis hetzelfde is; 'afvallen met lekker eten, zonder dieet, door zelf regie te pakken op je eetgedrag'.

Maar er zijn verschillende manieren om dat doel te bereiken. Daarom dit boek met meer tips om af te vallen zonder frustratie.

Om blijvend af te kunnen vallen zijn twee dingen nodig:
1. Een plan waarmee je afvalt
2. Je houden aan dat plan.

Deel 1 – Het Eet-plan
Kilo's knallen en goed leven: Je kunt pas iets bereiken als je weet wat je wilt.
Aan de hand van dit boekje ga je een Eetplan opstellen.
Om inzichtelijk te krijgen wat belangrijk voor jou is, wat belangrijke waarden in je leven zijn, en hoe je om wilt gaan met eten en bewegen vind je tips om een goed Eetplan voor jezelf op te stellen.

Voorbeelden over hoe je vandaag al kunt gaan leven naar je waarden (los van kilo's), zoals het genieten van eten zonder schuldgevoel en willen hardlopen en fitter zijn staan mooi verwoord in het boekje. Maar ook over zelfverzekerdheid of het ontbreken daarvan kom je tegen. We zijn zelf verantwoordelijk en kunnen starten met de regie te pakken over ons gedrag.

Kom in actie met kiloknallers.
Nu je weet welke waarden belangrijk voor je zijn en weet wat je streefgewicht is, bepaal je hoe je jouw doel bereikt en hoe je leeft naar je waarden.

Dit boek helpt je om discipline op te bouwen op het gebied van eten. De genoemde tips en aanbevelingen kunnen je hierbij helpen.

Probeer niet twee keer het wiel uit te vinden, veel trucs zijn al bekend bij iedereen ook bij jou en mij. We weten dat vaker soep eten ervoor zorgt dat met relatief weinig calorieën je lekker kunt genieten, terwijl de soep goed vullend is.

Dit boek gaat ook over waarden die belangrijk voor je zijn, nieuwe gewoontes aanleren, de tegenvallers afweren.

Deel 2 – En nu volhouden
Een leuke ondertitel is 'Van dippen naar dimmen'. Knap gevonden!
Hier worden de 6 weken ingevuld met tips en trucs, met vragen en aanbevelingen en vooral met je er op te wijzen dat je zelf de keuze hebt wat er met jou gebeurt. Heb je gewoontes die je moet veranderen om het beoogde resultaat te bereiken, verander deze dan. Niemand kan dat doen, behalve jijzelf.

Recepten voor een opgerolde lunch of een mangosmoothie deden me het water uit de mond lopen.

Opgerolde lunch
(1 persoon) 379 Kcal.

1 volkorenwrap
2 el light roomkaas
¼ avocado
1 plakje gerookte zalm
1 handje waterkers

Besmeer de wrap met de roomkaas. Snijd de avocado in plakjes en verdeel deze met de zalm over de roomkaas. Strooi de waterkers erover en rol de wrap op.

Je kunt denken dat het veel calorieën zijn voor een lunch, maar deze zijn vooral afkomstig uit de avocado en de zalm die vol mega-gezonde vetten zitten. Geen probleem dus!

Mangosmoothie
(1 persoon) 160 Kcal
125 g mangoblokjes (diepvries)
200 ml magere yoghurt
1 snufje kaneel
Doe de ingrediënten in een kom of maatbeker en pureer met de staafmixer (of in de blender tot een romige smoothie)

De Little Black Dress Challenge is voor mij een heel nieuwe kijk op het fenomeen 'afvallen'. Zonder dieet maar met verandering van mijn eetpatroon, zou het kunnen lukken. Daardoor wordt dan ook het afvallen-weer aankomen-afvallen-weer aankomen-patroon doorbroken. Het stemt me zeker hoopvol voor de toekomst. Ik ben een lekkerbek en dat mag ook volgens de regels in dit boek, daardoor ben ik gerustgesteld en zal deze challenge zeker gaan proberen op een moment dat ik er klaar voor ben.

Meer recensies van Mieke Schepens