Cocktails, maar dan anders...

Mieke Schepens 29 april 2015 Hebban Recensent

Een ondertitel die er voor zorgt dat je meer wilt proeven: '50 heerlijke cocktails met superfoods'. Ik denk dan meteen aan een mojito, en jij?
In Power sapjes en smoothies staan recepten van Sandrine Houdré-Grégoire, die in 2008 werd uitgeroepen tot de beste mixologist (maker van cocktails) van Frankrijk. Haar shakes en cocktails bestaan vooral uit vruchten, groenten, allerlei soorten bloemenwater en superfood, zoals je kunt zien in haar prachtige receptenboek. Elk recept wordt voorafgegaan door een opmerking over een van de ingrediënten in het recept. Deze opmerkingen komen van Mathilde Letassey (de diëtiste).
Een prachtige samenwerking van deze twee dames met Fabrice Besse, culinair fotograaf die werkzaam is voor verscheidene magazines en kookboeken.
Het voorwoord is van Jean-Charles Sommerard, 'ecoparfumeur' en oprichter van het merk Sevessence. Hij wijdt zijn leven aan de wereld van geuren, smaken en aromatherapie.
Voor in het boek kun je een overzicht vinden van alle recepten, voorafgegaan aan 'gezonde bondgenoten' waarin je een heleboel te weten komt over een aantal van de gebruikte ingrediënten en vooral de werking hiervan op het menselijk lichaam.
De gebruikte ingrediënten zijn goed verkrijgbaar, soms staat ook vermeld dat je voor bepaalde ingrediënten naar de natuurvoedingswinkel of Aziatische winkel kunt gaan. Dat scheelt heen en weer rijden voor je boodschappen.
De gebruikte maten en gewichten zijn Nederlands, hierdoor is het een fijn boek in het gebruik.
Ik maakte en dronk de volgende cocktail:

Innerlijke rust
framboos – rode biet – chiazaad

De diëtiste:
'Antioxidanten hebben in deze cocktail een ereplaats, maar zij niet alleen! Chiazaad heeft veel heilzame eigenschappen, maar gaat vooral, net als de morel, ontstekingen tegen. Bovendien hebben beide een gunstige invloed op het spijsverteringsstelsel, nog versterkt door de cellulose van de framboos. Dit alles, gecombineerd met het hoge gehalte aan vitamine B9 van de rode biet, maakt dit drankje uitermate geschikt voor zwangere vrouwen.'

Voor 1 glas
40 ml frambozensap
40 ml morellensap
40 ml rodebietensap
1 tl chiazaad

Schenk het frambozensap in een shaker of blender en voeg het morellen- en het rodebietensap toe. Sluit de shaker af en schud stevig (of mix enkele seconden met de blender)
Schenk de cocktail in een glas, strooi het chiazaad erover en serveer de cocktail meteen.

NOOT: Een sapcentrifuge is uitermate geschikt voor het maken van sap van zowel rauwe als gekookte rode bieten. Gebruik je een blender of keukenmachine, neem dan bij voorkeur gekookte bieten. Snijd de biet in blokken van 4 x 4 cm, schenk er 50 ml water bij en mix ongeveer 20 seconden. Zeven is niet nodig.

Het is maar een klein glaasje, dat is wel jammer want het smaakt goed! Lekker fris door het morellensap en fruitig door het frambozensap. Het chiazaad is niet waarneembaar als je deze cocktail drinkt. Het is vrijwel zonder smaak.
Ik las de titel van het recept 'Innerlijke rust' en dacht meteen dat het wel iets voor mezelf zou zijn op dit moment. Dat is het leuke van dit boek; er is voor elk wat wils.
Het recept is goed uitvoerbaar en de cocktail was in een paar minuten klaar om te drinken. Eerst even opdrinken en daarna aan de afwas. Niet omgekeerd.
Toevallig heb ik een vriendin die zwanger is en ik heb haar deze cocktail ook aangeraden. Ik heb de rol van voorproever al op me genomen, tenslotte.
Wat heel prettig is, is dat achterin het boek een ingrediëntenregister staat op alfabet, zodat je ook even kunt kijken wat je met bepaalde ingrediënten kunt maken en wat de werking is van de gebruikte ingrediënten.
Bovendien fijne tips over shopping op diezelfde bladzijde. Je hebt waarschijnlijk, net zoals ikzelf niet altijd alles in huis en dan is het fijn dat je weet waar je terecht kunt voor het ontbrekende ingrediënt.
Ik zal zeker vaker een cocktail, sapje of smoothie met de recepten uit dit boek gaan maken.

Meer recensies van Mieke Schepens