Suiker, het zoete vergif leest als een thriller!

Mieke Schepens 03 juli 2015 Hebban Recensent

Suiker, het zoete vergif van Huib Stam leest als een thriller!
Het leert je dat er suikerlobbyisten op de meest onverwachte plaatsen zitten om succesvol te kunnen zijn. In de VS gaat het hard tegen hard. De burgemeester van New York kondigde in 2014 een besluit af waardoor extra grote bekers frisdrank in de horeca werden verboden, maar de rechter verwierp dat nadat de frisdrankindustrie een rechtszaak had aangespannen en gewonnen!!
Ook in Europa worden forse middelen ingezet. "Tot in de commissies van de EFSA (European Food Safety Authority), de hoogste Europese voedselveiligheidsautoriteit zitten vrienden van de suikerlobby. Meer dan de helft van de 209 wetenschappers die zitting hebben in de commissies van het agentschap heeft directe of indirecte banden met de bedrijven waarvan verwacht wordt dat ze die controleren."

Nederland heeft het Kenniscentrum Suiker en Voeding, dat door de Suikerunie bekostigd is en onafhankelijkheid uitstraalt alsmede wetenschap. Het centrum publiceert position papers waarin op basis van een selectief aantal onderzoeken een oordeel wordt onderbouwd.
Dat zo'n oordeel niet alles met de werkelijkheid te maken hoeft te hebben, leer je uit de woorden van Marion Nestle, een Amerikaanse voedingsdeskundige. Ze schrijft: "Ik heb nog nooit een wetenschappelijk onderzoek gelezen waarvan de conclusies tegengesteld waren aan het belang van degene die het bekostigde." Het zijn veelal dure onderzoeken en dan geldt meestal: wie betaalt, bepaalt.

Huib Stam heeft mijn ogen geopend voor een aantal dingen, te weten: het is niet zonder meer beter voor je om een glas magere melk te drinken dan om een glas frisdrank te drinken, die gezoet is met aspartaam. Ook in een glas melk (ook magere) van 200 ml zitten twee klontjes suiker.
Honing is de beste vervanger voor suiker, door de vele fructose is het heel zoet en heeft veel smaak waardoor al een klein beetje honing lekker is. Bovendien bevat het ook nog natuurlijke plantenstofjes.
Zogenaamde gezonde alternatieven voor suiker zoals riet- en palmsuiker, ahorn- dadel- en agavesiroop hebben een goed imago, maar dat is te danken aan slimme marketing. Ze bevatten vooral glucose en fructose. Laat je dan ook niet misleiden door de tekst: 'zonder toegevoegde suikers'. Suiker is suiker. Of het er al in zat of later is toegevoegd, doet er niet toe. Als je dat eet of drinkt krijg je suiker binnen.

Maar waarom willen we suiker? Deze vraag sprong er voor mij uit.
Iedereen vindt zoet plezierig, bij jonge kinderen zit de trek in zoet er al ingebakken. De zoete smaak geeft aan dat er extra energie in het voedsel zit, hierdoor is het vanzelfsprekend aantrekkelijk. Deze gewenning begint al meteen na de geboorte, las ik tot mijn verbazing.
Een duidelijke relatie tussen de sterke trek in zoet en drankproblemen als volwassenen zou aantoonbaar zijn. De behoefte om troost te zoeken in zoetigheid of alcohol is bekend bij depressieve mensen.

Nieuwe inzichten hebben vet als grote boosdoener vrijgepleit en suiker aangewezen als de echte ziek- en dikmakende voedingsstof. Dat bracht een discussie op gang onder wetenschappers en leidde tot bezorgdheid bij ouders. Want vooral kinderen staan bloot aan de verleidingen van suiker. Maar hoe slecht is suiker eigenlijk? Huib Stam beschrijft de achtergrond van onze suikerbehoefte en de effecten van teveel suiker op de gezondheid. Ook doet hij aanbevelingen om het 'zoete vergif' in het huishouden te verminderen.

Huib Stam geeft in Suiker, het zoete vergif een heldere uitleg over het gebruik van suiker in relatie tot onze gezondheid. Daarnaast komt hij met een aantal tips die zonder meer gemakkelijk op te volgen is.
Het blijft een verhaal van meningen, echter op zo'n manier gepresenteerd dat je er als lezer wat aan hebt. Belangrijk hierbij: Blijf je eigen baas over wat je eet en drinkt en bovenal, weet wat je eet en drinkt.
Een aanrader voor iedereen die serieus met zijn gezondheid bezig is.

Meer recensies van Mieke Schepens