Onderhoudend, spannend én feelgood

Nathalie Vercammen 11 november 2015

Nora Roberts valt meteen met de deur in huis en voert je mee naar de begrafenis van een gevreesde rancher in het schilderachtige bergland van Montana. Daar ontmoeten we de drie halfzussen Willa, Tess en Lily die elkaar voor de begrafenis nog nooit eerder ontmoet hebben.

Willa woont al haar hele leven op de ranch ‘Mercy’. Ze is klaar om haar mannetje te staan en de ranch van haar vader over te nemen. Lily die enkel haar eerste levensmaanden op de ranch doorbracht is verworden tot een frêle poppetje, op de vlucht voor haar ex. En Tess, de oudste, is scenarioschrijfster en opgegroeid tussen de filmsterren in Hollywood. Ook met Adam maken we al vlug kennis. Hij is Willa’s halfbroer langs moeders kant en woont ook op de ranch. Al snel ontfermt hij zich over Lily die van alles en iedereen bang is.

Wanneer Nate (de advocaat en tevens naburige rancher) het testament voorleest, vallen de consequenties niet mee. De drie zussen moeten een jaar lang samen op de ranch verblijven zonder dat ze langer dan een week mogen skippen. Bovendien moeten ze gedurende dat jaar de supervisie van Ben (een andere naburige rancher) en Nate toelaten. Willa ontploft ter plekke, ze moet niet alleen haar ranch delen, maar heeft bovendien ook een bloedhekel aan Ben die haar al jaren probeert te verleiden. Maar Willa heeft geen keus, als ze de ranch wil houden moet ze zich schikken. Lily daarentegen ziet er een uitstekende oplossing in voor haar vluchtprobleem: hier duizenden kilometers verwijderd van alles zal ze wel veilig zijn voor de slagen van haar ex. Maar voor Tess is het de grootste ramp.

Zij hoopte vlug met wat geld naar huis te kunnen, maar is genoodzaakt een jaar in dit ‘boerengat’ te verblijven.   Het wordt een hele klus voor Willa om zowel Tess als de knechten in het gareel te houden, want een vrouw aan het hoofd van een ranch gaat tegen de gebruikelijke mannelijke ranch-orde in. Wanneer de ranch echter geplaagd wordt door gruwelijke taferelen kan Willa het niet meer alleen aan en moet iedereen, de zussen, de knechten, Ben, Nate en Adam, samenwerken om het jaar rond te krijgen.

Wolken boven Montana is een goed geconstrueerde romantische thriller met een constante spanningsboog, vol liefdesverhalen en intriges, psychologische twists en realistische personages met voldoende onderbouwde karakters.   Nora Roberts is een veelschrijfster en koningin van de romantische suspense. Deze keer laat ze je een jaar lang meeleven op een vee-ranch met alles erop en eraan. Ze laat je genieten van de heerlijkste gebakjes en wegdromen bij prachtige landschappen, maar je gaat ook mee stieren castreren, helpt kalfjes ter wereld brengen en kruipt tussendoor ook nog eens in de huid van een ziekelijk personage.

Roberts heeft een boeiende en soms grappige vertelstijl, en laat ook veel aan je eigen verbeelding over. Wolken boven Montana is in eenvoudige woorden geschreven, leest supervlot en brengt de nodige afwisseling: natuur, angst en onrust, jaloezie, romances met een vleugje erotiek, kortom ideaal voor een weekendje lekker lang onderuit genieten van spannende ontspanning.

Meer recensies van Nathalie Vercammen