Lezersrecensie
K** album
Ieder woord dat aan dit boek wordt gewijd, is er volgens mij een teveel. Bergsma schreef een boek in de hoop dat de lezer er in zou blijven. Nou, het was haar bijna gelukt. Onder het literaire mom - onder de vlag van Nijgh&Van Ditmar - schreef ze dit letterlijke kutverhaal.
Het verhaal gaat over Eva die langzaam uitglijdt naar een steeds miserabeler leven. Maar het begint al niet best. Ze is onderwijzeres en bevredigt de directeur om haar baantje te kunnen behouden en geilt ondertussen op een (minderjarige) leerling. Op het werk gebruikt ze drug en drinkt ze veelvuldig. Thuis zet ze meteen de computer aan om de lul van de dag uit te kiezen.
En net als je denkt dat het allemaal niet onsmakelijker kan, komt ze met een Auschwitz/Dachau/ Bergen-Belsen woordgrap om daar even later dunnetjes een allochtonen woordgrap overheen te gooien.
De lezer moet blijkbaar murw geslagen worden om zich in te kunnen voelen in Eva, die liever dood wil.
En als het al niet mis ging in onsmakelijkheden, gaat het hier mis: De gelaagdheid wordt veel te laat ingezet. We krijgen door de drek van haar miserabele leven geen mooie inkijk in de kern van haar verdriet. De hp vergeet zich in alle soorten seks die expliciet en zeer goedkoop worden beschreven en de lezer moet met haar meevoelen omdat ze verdrietig is. Maar we zien het niet. Ze heeft een verloren liefde: deal with it: dat hebben we allemaal. Kortom: haar verdriet blijft veel te lang onbekend. Hierdoor oogt het geheel goedkoop.
Haar beschrijving van haar verdriet is niet mooi gedaan. Het is een opeenhoping van seks, dus geen langzaam afglijden naar een verdorven leven of een Tsunami van opgehoopte ellende die we zien gebeuren. Haar escapades zijn te veelvuldig en hierdoor een herhaling van zetten, waarbij Eva blijft genieten en de controle niet verliest. Het is hol.
Aan haar taalgebruik is te zien dat we hier te maken hebben met een kenner, een kunner. Onverwachte zinswendingen en prachtige woordkeuzes blijven verrassen. Haar zinsconstructie is geniaal. Het leest als een trein. Maar helaas wil je bij iedere stop het liefst die trein verlaten.
Wat erg jammer is, is dat ze trucjes hanteert: zo beschrijft ze een seksbeurt op het ritme van een jambe om dat een paar hoofdstukken te herhalen maar dan denkt de juf niet aan een jambe maar aan een werkloosheidscursus. Hierdoor doet ze haar eigen sterke punten geheel teniet.
De omslag is van een ongekende zieligheid. Het is een k** en zeer geschikt voor dit k**boek.
Al met al lijkt het erop dat de auteur mee wil doen met de grote jongens en wil laten zien dat ze hier de ballen voor heeft. Ze schuwt geen woord, geen handeling blijft onbesproken. Helaas mist ze iedere diepgang.
Ik weet dat er mensen zullen zijn, die zullen zeggen dat ik de gelaagdheid in het boek niet heb gezien. Nou, ik ben helaas blijven steken in de misselijke woordgrappen over concentratiekampen. Een ieder die dit als literatuur wil beschrijven is gewoon bang voor de kleren van de keizer.
Het verhaal gaat over Eva die langzaam uitglijdt naar een steeds miserabeler leven. Maar het begint al niet best. Ze is onderwijzeres en bevredigt de directeur om haar baantje te kunnen behouden en geilt ondertussen op een (minderjarige) leerling. Op het werk gebruikt ze drug en drinkt ze veelvuldig. Thuis zet ze meteen de computer aan om de lul van de dag uit te kiezen.
En net als je denkt dat het allemaal niet onsmakelijker kan, komt ze met een Auschwitz/Dachau/ Bergen-Belsen woordgrap om daar even later dunnetjes een allochtonen woordgrap overheen te gooien.
De lezer moet blijkbaar murw geslagen worden om zich in te kunnen voelen in Eva, die liever dood wil.
En als het al niet mis ging in onsmakelijkheden, gaat het hier mis: De gelaagdheid wordt veel te laat ingezet. We krijgen door de drek van haar miserabele leven geen mooie inkijk in de kern van haar verdriet. De hp vergeet zich in alle soorten seks die expliciet en zeer goedkoop worden beschreven en de lezer moet met haar meevoelen omdat ze verdrietig is. Maar we zien het niet. Ze heeft een verloren liefde: deal with it: dat hebben we allemaal. Kortom: haar verdriet blijft veel te lang onbekend. Hierdoor oogt het geheel goedkoop.
Haar beschrijving van haar verdriet is niet mooi gedaan. Het is een opeenhoping van seks, dus geen langzaam afglijden naar een verdorven leven of een Tsunami van opgehoopte ellende die we zien gebeuren. Haar escapades zijn te veelvuldig en hierdoor een herhaling van zetten, waarbij Eva blijft genieten en de controle niet verliest. Het is hol.
Aan haar taalgebruik is te zien dat we hier te maken hebben met een kenner, een kunner. Onverwachte zinswendingen en prachtige woordkeuzes blijven verrassen. Haar zinsconstructie is geniaal. Het leest als een trein. Maar helaas wil je bij iedere stop het liefst die trein verlaten.
Wat erg jammer is, is dat ze trucjes hanteert: zo beschrijft ze een seksbeurt op het ritme van een jambe om dat een paar hoofdstukken te herhalen maar dan denkt de juf niet aan een jambe maar aan een werkloosheidscursus. Hierdoor doet ze haar eigen sterke punten geheel teniet.
De omslag is van een ongekende zieligheid. Het is een k** en zeer geschikt voor dit k**boek.
Al met al lijkt het erop dat de auteur mee wil doen met de grote jongens en wil laten zien dat ze hier de ballen voor heeft. Ze schuwt geen woord, geen handeling blijft onbesproken. Helaas mist ze iedere diepgang.
Ik weet dat er mensen zullen zijn, die zullen zeggen dat ik de gelaagdheid in het boek niet heb gezien. Nou, ik ben helaas blijven steken in de misselijke woordgrappen over concentratiekampen. Een ieder die dit als literatuur wil beschrijven is gewoon bang voor de kleren van de keizer.
25
4
Reageer op deze recensie
44943
30 maart 2016
2016-03-30T09:14:33+02:00
Hans Monasso
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/11731688_1178750852150755_3321724095916795793_o.jpg
https://www.hebban.nl/!/hans-monasso
198761
Waar jij misselijke woordgrappen ziet over concentratiekampen lees ik een sublieme weergave van hetgeen ze waarneemt. Wanneer je de beelden kent dan komt dit tot leven. Loop eens door de supermarkt en observeer, ze zijn er. Kom eens in de kroeg gevuld met stamgasten en je zal ze zien. Het is de onderkant van de samenleving die bestaat maar die zelden beschreven wordt. De lul van de dag, er zijn mannen die zich zo aanbieden dus zullen er ook vrouwen zijn die het consumeren. Ook dat beschrijft ze op een geloofwaardige manier.
Waar je echt mank gaat is met je uitspraak "Ze heeft een verloren liefde: deal with it: dat hebben we allemaal." - dan begrijp je de liefde niet en is het inderdaad zinloos om het verhaal te begrijpen. Waarom de omslag van een ongekende zieligheid is begrijp ik ook niet. Een schilderij van Gustave Courbet (L'Origine du Monde) hangt in het museum kan wel en dit is dan opeens zielig?
Daarnaast is het een prima inkijk in de vrouwelijke seksualiteit. De illusie dat vrouwen alleen van netjes en romantisch houden wordt hard doorgeprikt. Hoe gevoelig dat nog ligt was inderdaad duidelijk te zien bij Pauw.
Inderdaad, het is geen boek voor de "faint of heart" maar dat weet je van te voren.
0
0
0
+1
44947
30 maart 2016
2016-03-30T09:39:24+02:00
Nienke Pool
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/foto%285%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/nienke-pool
118044
Ik weet dat er mensen zijn die vanuit haar woordkunst in het verhaal kunnen duiken en het beeld zien dat ze probeert te scheppen. Een verhaal dat verteld moet worden, een vrouw die de Nl literatuur nog niet kent. Jij ziet in de scene van Auschwitz de mens in de AH en ik zie de Muselman voor me zoals die heeft geleden in de kampementen. Daar hoor je volgens mij geen spot mee te drijven.
Wat zij doet is een mens scheppen die aan de grond zit. En zij wil niet dat de lezer de ellende van Eva enkel leest, zij wil dat de lezer deze ook voelt. Zij schopt tegen haar lezer aan totdat hij/zij murw is van de lege seks en het aantrappen tegen alle denkbare heilige huisjes. Ik moet me net als Eva voelen. Dat doet de auteur anders dan we gewend zijn: grof en rauw en zonder grenzen. Maar ze bereikt haar doel niet: voordat ik op de grond lig en met haar kan meekijken naar de literaire doorkijk van het lijden van Eva, ben ik afgehaakt omdat er iets zit tussen wat de auteur zegt en doet. Ze wil mij niet het lijden van Eva laten zien; zij wil niet een nieuwe literaire hoogstand schapen; de vernieuwde Wolkers zijn: nee, haar motieven zijn heel banaal: ze schopt tegen heilige huisjes aan en overschrijdt alle grenzen van het betamelijke om in het nieuws te komen met slechts een doel: een bestseller krijgen. De auteur wil zelf in de schijnwerpers. Niet haar Eva maar zijzelf. En hiervoor mist ze teveel aan bagage. Ze schopt om te verblinden, maar als je op tijd je ogen open doet, zie je dat dit niks is. Zo voel ik het.(ik ben blij dat dit een lezersrecensie is en ik vrijelijk kan zeggen hoe ik het boek beleef met alle nuances overboord). Ze heeft seks geschreven en wil er nu een toefje opspuiten die er niet inzit: dit is bagger en geen literatuur. Dat is mijn mening en ik weet dat je van dit boek hebt genoten. Maar je kunt echt een mooi boek schrijven zonder te schofferen. Auschwitz was een station te ver, dat lijden herdenken we met recht eenmaal per jaar en moeten we de andere 364 dagen niet uit het oog verliezen. Helemaal niet om een boekje naar te top te schoppen.
0
0
0
44950
30 maart 2016
2016-03-30T09:50:53+02:00
Istvan Kops
https://static.hebban.nl/style/img/avatar_preset_1.png
https://www.hebban.nl/!/ikops
104494
Jullie hebben beiden duidelijk een heel andere indruk van het boek. Ik krijg eerlijk gezegd niet echt een goede hoogte van het verhaal, maar ben eerlijk gezegd wel een beetje gefascineerd door de schrijfster en de titel van het boek. Ik ben toch wel benieuwd wat mijn eigen perceptie zal zijn. De enige vraag die ik mij op dit moment stel: koop ik dit boek?
0
0
0
44952
30 maart 2016
2016-03-30T10:05:52+02:00
Nienke Pool
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/foto%285%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/nienke-pool
118044
Ja, die keuze is natuurlijk aan jou. Ik weet dat de Hebban recensie geheel anders zal zal zijn dan mijn indruk. Dus wacht die even af. Wat je ook kunt doen is bij aflevering gemist kijken van Pauw. Daarin worden 2 stukken voorgelezen. Het begin van het boek dat echt honderd keer is herschreven om optimaal het effect van walging en boosheid bij de lezer op te roepen en een stuk dat Pauw zelf voorleest en dat wat rustiger is en waar haar schrijfstijl beter naar voren komt. Het verschil tussen De mening van Hans en mij is: hoe glijdt het verhaal naar binnen? Is het de herkenbaarheid van haar leegheid of is het het ergeren aan haar doel: choqueren om een bestseller te krijgen. Als je dat laatste eenmaal voor ogen hebt, kun je niet meer genieten van haar taalgebruik. En die is echt heel goed en verrassend.
0
0
0
44954
30 maart 2016
2016-03-30T10:15:45+02:00
Hans Monasso
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/11731688_1178750852150755_3321724095916795793_o.jpg
https://www.hebban.nl/!/hans-monasso
198761
Hoe erg ik ook mijn best doe: ik zie die spot niet. Noch de oorlogsslachtoffers, noch de beschreven supermarktbezoekers worden bespot. Er wordt niemand uitgelachen. Uitzichtloosheid wordt er beschreven. Het beeld van de Muselman is bijna universeel dus hiervoor uitermate geschikt.
Waarom mist de schrijver bagage? Welke bagage had je willen zien? Motieven van een schrijver banaal noemen vind ik gevaarlijk. We kennen ze immers niet.
"Er zit iets tussen wat de auteur zegt en doet" - benoem dan wat het is. Het lijkt er nu op dat je je laat leiden door het beeld dat je hebt dat je gekregen van de auteur. (je zag haar interview bij Pauw). Lijkt me erg slecht uitgangspunt om een recensie te schrijven.
0
0
0
77881
19 augustus 2016
2016-08-19T09:50:25+02:00
Gigi Leestgraag
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/avatar%20met%20ring%282%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/gigi-leestgraag
195796
@Hans, jij hebt duidelijk een ander mening dan Nienke. Dat mag. Zoals zij haar mening mag hebben over een boek. Zij heeft haar mening duidelijk onderbouwd. Zij hoeft toch geen verantwoording aan jou af te leggen? Ze hoeft toch niet haar mening aan te passen en haar recensie bij te schaven omdat jij het boek wel goed vind? Misschien is dat niet jouw opzet maar zo voelt het wel.
Uit haar verhaal, en eigenlijk uit meerdere recensies en beschrijvingen, weet ik dat dit niet mijn boek is. Ik zal het niet ter hand nemen omdat ik over de zelfde dingen zal vallen als Nienke. Ik vind het knap dat zij blijft aangeven dat ze de schrijfstijl bewondert. Het is heel helder dat ze dat deel heel goed vind aan het boek.
Fijn dat jij het wel een goed boek vond en dat je er van genoten hebt. Mooi dat ook jij je mening ventileert. Maar dat blijft jouw mening en daar zal ik niet aan tornen.
0
1
44954
77882
19 augustus 2016
2016-08-19T10:00:55+02:00
Gigi Leestgraag
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/avatar%20met%20ring%282%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/gigi-leestgraag
195796
Ik zie nu aan de datum dat het een oude discussie is. Ik wil niets oprakelen. Komt door de leesclub dat ik hier bij deze recensie terecht kom en deze discussie lees. Die roept bij mij weer een reactie op.
0
1
44954
81454
01 september 2016
2016-09-01T21:25:31+02:00
Nienke Pool
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/foto%285%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/nienke-pool
118044
Ik zie nu pas je reactie. Hans is echt fan van dit boek en dat mag. We hebben er uitgebreid over gesproken. Het grappige aan de hele discussie vond ik dat wat ik in het boek verafschuwde, hij juist als heel sterk ervaren heeft. Zo zie je maar. Ik las het omdat ik het moest recenseren voor deze site maar dat liep anders en iemand anders deed het al. Die was juist weer heel positief heb ik begrepen. Ik heb door de discussie die er rond mijn lezersrecensie ontstond (en over het boek zelf natuurlijk) nog vaak over nagedacht. Mijn gedachte bij dit boek is: het is het net niet. Het is net geen literaire seks; de hoofdperson lijdt niet echt, maar draait in een kringetje en beweegt steeds weg van de echte afgrond. Ze probeert wel te shocken met de hoeveelheid seks maar het is te eentonig om echt te raken. Iedere keer weer hetzelfde. Dezelfde opzet brr.
0
1
44954
81691
02 september 2016
2016-09-02T23:11:02+02:00
Gigi Leestgraag
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/avatar%20met%20ring%282%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/gigi-leestgraag
195796
@Nienke, voor mij was de cover en de informatie over het boek al voldoende om het niet te willen lezen. Jouw recensie past waarschijnlijk veel dichter bij mijn beleving dan de beleving van Hans van dit boek. Dat kan en dat mag. Daarom reageerde ik er op. Ik ben blij met jouw recensie(*_*)
0
1
44954
44958
30 maart 2016
2016-03-30T10:32:45+02:00
Nienke Pool
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/foto%285%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/nienke-pool
118044
Dat laatste klopt zeker: Ik zet ieder boek dat ik voor Hebban lees op mn Facebookpagina en krijg meestal positieve reacties. Nu liep het vooraf al storm en begon ik dit boek met een achterstand, met tegenzin. Dat is niet goed. Maar ach, daarvoor doe ik het al te lang. Daar kan ik me overheen zetten. Het eerste hoofdstuk viel daardoor niet rauw op mijn dak: ik wist wat ik kon verwachten en las vrolijk door. Ik vond al snel houvast aan vlotte schrijfstijl. Haar woordkeuze en de manier waarop ze de zinnen formuleert is van een bijzondere orde.
Over de concentratiekampen. Ik heb, net als veel mensen denk ik, wel eens een moment in mijn leven gehad dat ik dacht: met minder dan dit, kan ik niet verder. Als ik me morgen nog slechter voel dan vandaag, heeft het niet geen zin meer. Op minder dan dit kan ik niet bestaan. En als het de volgende dag dan toch slechter gaat, denk je: oh het kan toch. Dat heeft Eva ook in het boek: een soort verwondering dat ze de dag heeft overleeft. Het had van haar niet gehoeven. Dat is een mooi en herkenbaar beeld (voor velen denk ik) Maar nooit en dan ook nooit, zou ik welke ellende ik ook heb meegemaakt in mijn nu bijna vijftigjarige bestaan, willen of durven vergelijken met een dag in het leven van de Muselman. Die uitzichtloosheid die hem ontnomen is door de ontberingen in een concentratiekamp kunnen wij niet aanvoelen. Heb respect en blijf daar vanaf. Het doel: literatuur schrijven heiligt hierin geen enkel doel.
Nu wat zegt de auteur en wat doet de auteur. Ze zegt dat ze een vrouw wil scheppen die er in de literatuur nog niet bestaat. De Grote B als lichtend voorbeeld. Die man was van een andere planeet zo goed: dat haalt zij niet. Maar wat erger is: daar doet ze ook niet echt een poging toe; Alles is gericht op het schoppen om het schoppen, het is niet schoppen om kunst te maken.
0
0
0
44973
30 maart 2016
2016-03-30T11:49:03+02:00
Istvan Kops
https://static.hebban.nl/style/img/avatar_preset_1.png
https://www.hebban.nl/!/ikops
104494
Het goede en verrassende taalgebruik was in elk geval sowieso niet voldoende voor jou om meer dan één ster uit te delen. Ik ben zelf wel iemand die van mooi taalgebruik kan genieten. En grappen over concentratiegrappen zijn natuurlijk listig. De vraag is of je overal grappen over mag maken en zo ja, waar ligt dan de grens? Ik ga deze denk ik toch maar op de voorlopige lijst zetten.
0
0
0
45041
30 maart 2016
2016-03-30T19:19:22+02:00
Nienke Pool
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/foto%285%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/nienke-pool
118044
Laat het me weten als je het gelezen hebt. Waarschijnlijk is er wel ergens op internet gratis een hoofdstuk te lezen. (al heb ik dat nog niet gevonden)
0
1
44973
45002
30 maart 2016
2016-03-30T14:28:42+02:00
Bronja Prazdny
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/bronja-prazdny.jpg
https://www.hebban.nl/!/bronja
122945
...ondertussen zit ik mij klem te genieten van deze prachtige polemiek.
Het boek doet hoe dan ook stof opwaaien, dat doet Stella Bergsma iig goed en ik haar niet na ;-)
0
0
0
45004
30 maart 2016
2016-03-30T14:43:23+02:00
Nienke Pool
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/foto%285%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/nienke-pool
118044
M'n pb staat de hele dag al roodgloeiend. Maar dat hoort erbij, denk ik.
Jouw boek zoekt de kwaliteitslezer en die is rustiger.
0
0
0
45009
30 maart 2016
2016-03-30T15:01:38+02:00
Hans Monasso
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/11731688_1178750852150755_3321724095916795793_o.jpg
https://www.hebban.nl/!/hans-monasso
198761
"Maar nooit en dan ook nooit, zou ik welke ellende ik ook heb meegemaakt in mijn nu bijna vijftigjarige bestaan, willen of durven vergelijken met een dag in het leven van de Muselman. Die uitzichtloosheid die hem ontnomen is door de ontberingen in een concentratiekamp kunnen wij niet aanvoelen"
Ik vind het niet relevant. Omdat jezelf nooit deze uitzichtloosheid hebt meegemaakt mag je het niet gebruiken om een beeld te schetsen? Het toont juist inlevingsvermogen en het enige dat de schrijver er mee wil zeggen is dat ook deze mensen alle hoop hebben laten varen. Nogmaals het is GEEN spot. Die classificatie hang jij er aan maar dat is pertinent onjuist.
Daarnaast hang je je mening wel heel erg op aan deze ene alinea.
0
0
0
45011
30 maart 2016
2016-03-30T15:21:54+02:00
Nienke Pool
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/foto%285%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/nienke-pool
118044
Nou, ik vond het niks. Ik verveelde me tijdens het lezen, dat geef ik toe en toen ik hier was, moest ik me er echt toe zetten om verder te lezen. Toen had ze nog een dergelijk stukje maar toen over allochtonen.
Wat ik echt niet mooi vond, naast alle onsmakelijkheden, was dit.
Ik hou van literaire seks als dat zinnig is omschreven. Niet plat niet lollig en geen porno. Volgens, mij zit ze op het randje maar ook dat wil ik buiten beschouwing laten.
Waar ik seks bv mooi vond was bij Wolkers in Turks Fruit waar we met zijn escapades doodgegooid worden maar de tragiek grijpt je naar de keel. Het snijdt door je ziel.
Bij Reve was de doorkijk: dus de literatuur achter de omschreven seks, van een geheel andere orde maar pakte me evenzeer. Hij kijkt naar Maria en op de golven van het geloof kan hij niet van zichzelf afblijven. Die explosie van lust en geloof vond ik prachtig gedaan, hierbij viel het Jambe verhaaltje uit dit boek in het niet.
En toen ik dat las wist ik het: achter de seks zit niets. Slechte seks alleen maakt nog geen goed boek. Hier is alleen leegte: als ik mij door de dikke drek heen wurm die haar verdriet moet camoufleren zie ik bij Wolkers een paradijs aan schoonheid en bij haar niets. En dat is het verschil hoe jij en ik het boek hebben beleefd.
Ik vond dat het boek gewoon op alle fronten tekort schoot. Het is het niet niet boek. En als er niets meer is houd je hier alleen platte seks over. Daar is waar ik over val en blijkbaar velen met mij
0
0
0
50671
02 mei 2016
2016-05-02T22:01:38+02:00
*Marianne*
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/Facebook%287%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/marianne-9
127301
Er zijn ook velen die het boek wel waarderen. En die net als Hans allerlei mooie citaten kunnen noemen. Je bent zo enorm boos over dit boek, dat het me verbaast. Dat ik me afvraag wat hier aan de hand is. Heb je je zo geërgerd aan de schrijfster toen je haar op tv zag? Je hebt het erover dat ze alleen een bestseller heeft geprobeerd te schrijven door zo grof over seks en verval te schrijven.
Dan ben ik blij dat ik het interview niet gezien heb. Ik heb het net uit en ik ben blij dat ik het gelezen heb. Ik was ervan onder de indruk. (Maar ik had dan ook geen enkele voorkennis.)
Slechte seks maakt trouwens ok niet perse een slecht boek.
0
1
45011
81461
01 september 2016
2016-09-01T21:47:04+02:00
Nienke Pool
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/foto%285%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/nienke-pool
118044
Sorry, ook jouw reactie is me ontgaan. Ik heb die boosheid ondertussen natuurlijk allang niet meer. Het was de beeldspraak over het het Joodse lijden dat ik echt niet vond kunnen. Daar blijf ik bij. Ik merk vaak dat mensen dit soort vergelijkingen trekken als ze woorden tekort komen. Volgens mij kun je dan beter zwijgen. Ondertussen loopt het boek heel goed en wordt het ook genomineerd voor prijzen.Dit is een boek voor extreem hoge en extreem lage waarderingen. Ik heb de indruk dat de auteur van beide geniet.
0
1
45011
45016
30 maart 2016
2016-03-30T16:10:48+02:00
Hans Monasso
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/11731688_1178750852150755_3321724095916795793_o.jpg
https://www.hebban.nl/!/hans-monasso
198761
Ik sluit af met twee willekeurige citaten, gewoon al bladerend even opgepikt:
"Ik beweeg mijn mondhoeken in de juiste stand. Ik denk aan Jou en mij. Het klussen, het sjouwen, het bouwen aan alles. De wensen op de muur strijken. Met het zaagsel in je haren zoenen op de betonnen vloer. Zo moe en droef ben ik, zo oud. Raven mag niets weten. Ik draag het pak van de mooie minnares. Ik zit in de huid van zijn toekomstige vrouw. Natuurlijk gaan wij samen bla bla"
"Het is koud en je verhalen tollen nog hol in mijn hoofd, zo veel leegte in zoveel woorden"
0
0
0
45020
30 maart 2016
2016-03-30T16:25:16+02:00
Nienke Pool
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/foto%285%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/nienke-pool
118044
Ik zie dat het boek onder je huid is gekropen. Dat zijn er niet veel in een mensenleven. Het is niet mijn bedoeling daar afbreuk aan te doen
0
0
0
81204
01 september 2016
2016-09-01T06:46:51+02:00
Remco Rhee
https://static.hebban.nl/style/img/avatar_preset_1.png
https://www.hebban.nl/!/remco-rhee
234763
De dag dat je duiding en verdediging ruim meer woorden kost dan je recensie... #andereopstelletjesgaanschrijvenvoortaan
0
0
0
81456
01 september 2016
2016-09-01T21:27:32+02:00
Nienke Pool
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/foto%285%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/nienke-pool
118044
haha ja daar heb je een punt. Wat ik helemaal vervelend vond is dat de officiële Hebbanrecensie die heel positief was, hierdoor is onderbelicht.
0
1
81204
81376
01 september 2016
2016-09-01T16:03:28+02:00
Tamara Haagmans
https://static.hebban.nl/style/img/avatar_preset_1.png
https://www.hebban.nl/!/tammmmmy
148844
Ik weet niet wie je bent Nienke, maar ik hou nu al van je ! ;)
0
0
0
81458
01 september 2016
2016-09-01T21:28:51+02:00
Nienke Pool
https://static.hebban.nl/files/images/thumb/foto%285%29.jpg
https://www.hebban.nl/!/nienke-pool
118044
Haha dat mag! Het boek maakt veel los in mensen. De een geniet en de ander vindt het vreselijk. Dat is het fijne van lezen.
0
1
81376
Meer recensies van Nienke Pool
Gesponsord
Is Liften naar de hemel van Lex Paleaux jouw favoriete boek van het jaar? Stem nu!
Is De nomade van Anya Niewierra jouw favoriete boek van het jaar? Stem nu!
Is Beladen huis van Christien Brinkgreve jouw favoriete boek van het jaar? Stem nu!
Is Het huis met de palm van Esther Verhoef jouw favoriete boek van het jaar? Stem nu!
Is De verwarde cavia terug op kantoor van Paulien Cornelisse jouw favoriete boek van het jaar? Stem nu!
Is Meneer Putmans ziet het licht van Hendrik Groen jouw favoriete boek van het jaar? Stem nu!
Verpletterende liefdesroman met spannende plotwendingen, tegen de achtergrond van ruige, bedreigde natuur. Schrijf je nu in voor de Hebban Leesclub.
