Bloedstollend tot de laatste letter

Noor te Velde 17 juli 2019

‘Er knapte iets in me. Ik wilde hem duidelijk maken dat hij zijn kop moest houden. Dus ik haalde uit. De tak was vlijmscherp. Het bloed spoot als een fontein uit zijn nek. Als een lekke bal zakte hij in elkaar. Bij de laatste stuiptrekking wende ik mijn hoofd af.’

De voetbalteams van Nynke en Jimmy gaan op trainingskamp. Het beloofd een fantastisch weekend te worden met voetballen, gezelligheid en hilarische pranks. Maar wanneer de teams tijdens de eerste nacht een spel in het bos moeten doen, gaat het vreselijk mis. Mattias, de vriend van Jimmy, wordt dood in het bos gevonden: vermoord met een scherpe tak. Niemand weet wat er gebeurd is en de politie tast in het duister. Toch voelt Jimmy dat zijn teamleden hem een verdachte vinden, want híj had Mattias als eerste gevonden. Dan wordt Soraya, de vriendin van Nynke, ook nog vermist. Alle alarmbellen gaan rinkelen: loopt er een moordenaar in het bos rond of bevindt die zich onder de voetballers?

Op haar eigen website vertelt Margje Woodrow dat ze schrijven met sporten vergelijkt: zolang je door blijft zetten, word je er vanzelf beter in. Zo worden bij voetbal de passes strakker en je schot wordt harder. Ze vindt zelf dat Buitenspel, haar nieuwste boek, haar beste en spannendste thriller is tot nu toe. En ze heeft helemaal gelijk. Vanaf de eerste zin is het boek adembenemend en bloedstollend, zelfs nog spannender dan haar eerdere thrillers!

Dat Margje Woodrow vaak gebruik maakt van personages met problemen, weten we. Maar in dit boek doet ze daar nog een extra schepje bovenop. Zo ruziën Nynkes ouders elke dag en lijdt Jimmy’s zusje aan anorexia. De auteur verweeft alle situaties, problemen en relaties op zo’n manier dat ze allemaal op één punt uitkomen: de dader. Hierin wordt ook duidelijk dat de schrijfster een heel sterke en spannende plot neer kan zetten, waarin de spanningsbogen pas eindigen op de laatste bladzijdes en vermoedens continu worden ontkracht. Hierdoor is het haast onmogelijk om het boek weg te leggen. Helaas gaat de vaart van het verhaal er halverwege een beetje uit, doordat de spanning hier deels wordt onderbroken. Waar Woodrow eerder in het verhaal diverse spanningsprikkels vrij liet komen, blijven deze hier uit.

Wat daarnaast een grote trend is binnen het genre van jeugdthrillers, is het gebruik van sociale media als motief. Dit maakt een boek zeer eigentijds, aangezien vaak ook actuele problemen zoals cyberpesten en sexting aan bod komen. Maar waar sommige schrijvers het veilig houden en alleen Whatsapp binnen hun verhaal gebruiken, pakt Woodrow uit. Met drie sociale mediakanalen heeft ze genoeg chantagemiddelen en -materialen voor haar dader. Daarbij zijn de drie afwisselende perspectieven in het boek goed neergezet, dit kan met name gezegd worden over dat van de dader. Door dit perspectief word je als lezer steeds weer op het verkeerde been gezet en daarnaast zorgt het ervoor dat de snelheid in het verhaal behouden blijft.

Al concluderend kan gezegd worden dat Woodrow de lezer met haar nieuwste thriller totaal in haar greep houdt. Na het sluiten van dit boek ben je getriggerd om het ene boek na het andere boek van haar hand te verslinden. Het is Margje Woodrow weer gelukt: Buitenspel is een thriller die bloedstollend is tot de allerlaatste letter.

Meer recensies van Noor te Velde