Sterke misdaad, minder persoonlijke ontwikkeling

Noor te Velde 29 maart 2021

Undercover van Eva Burgers is een van de nieuwste uitgaven in de reeks Kluitman-novelles van kinderboeken- en Young Adult-uitgeverij Kluitman. We kennen Burgers van haar spannende boeken als Fataal (2017), Complot (2018) en Wanhoop (2019). Met haar nieuwst Young Adult laat de auteur ons zien dat ze ook in een beperkt aantal pagina’s – 73 in totaal – een spannend verhaal kan vertellen.

In Undercover ziet hoofdpersonage Amy, wanneer ze ’s avonds van haar werk naar huis fietst, een groepje jongens inbreken in een huis op de hoek van haar straat. Ze kan zich net op tijd achter een bestelbusje verstoppen, maar ontdekt tot haar grote schrik dat ze één van de inbrekers goed kent. Ze snapt er weinig van, maar besluit het voorval naast zich neer te leggen. Tot ze de volgende dag hoort dat een van de bewoners van het huis op de avond van de overval vermoord is. Ze is ervan overtuigd dat deze jongens hier niets mee te maken hebben, maar het blijft toch aan haar knagen. Amy wordt heen en weer geslingerd tussen loyaal zijn aan haar vriend en de waarheid vertellen aan de politie. Daarom besluit ze zelf op onderzoek uit te gaan, ondanks de waarschuwingen van haar vrienden.

Burgers hanteert, net als in haar andere Young Adult-thrillers, een toegankelijke schrijfstijl. Amy heeft een ad rem karakter en dit weet de auteur goed over te brengen in haar bewoordingen. Daarbij is het hoofdpersonage goed vormgegeven, wat eveneens gezegd kan worden over de bijpersonages. Amy houdt van lijstjes, dat blijkt meteen al uit het begin van het verhaal, en ze zet graag de voors en tegens op een rijtje. Ze gelooft in de goedheid van de mens, hoewel dat soms ook in haar nadeel zou kunnen werken. In het boek zijn overigens weinig bijpersonages te vinden, ze zijn zelfs bijna op één hand te tellen. Dit doet geen afbreuk aan de plot, integendeel zelfs. Door dit kleine aantal nevenpersonages is er meer ruimte voor de plot om te ontwikkelen. Er is gelegenheid voor plottwist en speculaties over de vermoedelijke dader(s). Eveneens wordt de spanning in het verloop van het verhaal genoeg opgevoerd.

Naast een goede uitvoering van haar plot weet Burgers ook nog diverse thema’s aan te snijden in deze novelle, weliswaar soms aan de magere kant. Foute vriendjes, vriendschappen die onder druk komen te staan en ouders die zomaar gaan scheiden: het is een greep uit de onderwerpen die voorbij komen. Het is jammerlijk dat veel van deze onderwerpen geen echte afronding kennen, er blijven losse eindjes over, ondank dat de thema’s een sterk begin kennen. Gezien de kleine omvang van de thriller is dit misschien logisch, maar het laat de lezer echter toch een  beetje teleurgesteld achter. Deze nevenverhalen van de gehele plot hadden wellicht beter uitgewerkt kunnen worden. Amy ontwikkelt zich in het verhaal minder dan misschien het geval had kunnen zijn.

Undercover van Eva Burgers kent desondanks een sterk misdaadplot. In combinatie met de toegankelijke schrijfstijl en geringe omvang aan personages kent het boek een goed portie spanning. Wel hadden sommige thema’s wat verder uitgewerkt kunnen worden, in combinatie met de psychologische ontwikkeling van het hoofdpersonage. Desondanks heeft Burgers met Undercover een spannende nieuwe Young Adult geschreven.

Meer recensies van Noor te Velde