Beeldende schrijfstijl en zinderend spannend

Noor te Velde 13 oktober 2020

Sam staat er niet goed voor op school, ze heeft zelfs drie dikke onvoldoendes voor biologie. Wanneer ze voor straf op een middag bij mevrouw Willow langs moet, ziet ze kans haar laatste onvoldoende in het systeem te veranderen. Kort daarna breekt er brand uit in het lokaal van mevrouw Willow en Sam en haar docent belanden in het ziekenhuis. Met Sam is er gelukkig weinig aan de hand, maar mevrouw Willow ligt in coma. De oorzaak van de brand is onzeker. De politie vermoedt kortsluiting, maar Sam is ervan overtuigd dat er meer speelt. Ze gaat op onderzoek uit, maar dat blijkt niet geheel zonder gevaren te zijn: voor ze het weet zit Sam verstrikt in een web van raadsels, leugens en chantage. Wanneer de klas twee maanden later op schoolkamp gaat naar de Duitse bossen ziet Sam haar kans schoon: hier kan ze de dader uit de tent lokken. Of dat geheel zonder risico’s is, is de vraag.

Het boek Jacht van jeugdthrillerauteur Cis Meijer bevat een binnen dit genre bijna klassieke indeling van verhaallijnen: aan de ene kant het perspectief van hoofdpersoon Sam en aan de andere kant het perspectief van een duister personage. Waar in andere jeugdthrillers de laatste vaak redelijk vlak blijft, geeft Meijer deze een zekere diepgang, hoewel dit wel pas aan het eind van het boek de echt invulling krijgt. Daarnaast valt het ook op dat het motief van de dader weinig aandacht krijgt, en dat het daardoor niet helemaal duidelijk is waarom de dader bepaalde acties heeft ondernomen. Het gebrek aan motief doet onder voor de plot, wat in zekere zin jammer is.

Verder is in de schrijfstijl van de auteur is te zien dat Meijer een achtergrond heeft in theater, film en televisie. Passages en scènes in het boek worden vaak op een beeldende wijze geschreven:

'Een hagelwit plafond en de geur van schoonmaakmiddel. Ik lig op de spoedeisende hulp achter een blauw gordijn dat me afsluit van andere mensen. De klok aan de muur geeft tien voor halfzes aan.'

Deze vaak beeldende schrijfstijl combineert Meijer met een hoge dosis spanning en voornamelijk veel mysterieuze en symbolische elementen. Deze zorgen er met name voor dat de plot van het verhaal goed in elkaar steekt en de lezer de ontknoping niet aan ziet komen. Daarbij wordt de spanning natuurlijk per hoofdstuk opgevoerd tot het een zinderend niveau bereikt.

Daarbij haalt de auteur ook verschillende thema’s aan in haar boek. Zware onderwerpen als sexting, maatschappelijke veroordeling, pesten en rouw komen uitgebreid aanbod, de een iets meer dan de ander. Voornamelijk het thema van maatschappelijke veroordeling behandelt Meijer op een diepgaande en waardige wijze; je proeft de pijn van het personage, de pijn van het gebrek aan acceptatie:

'"Ik weet niet of ik hier weg kan," antwoord hij. Terwijl ze verder praat, denkt hij aan het nieuws van de afgelopen dagen. Het verleden achtervolgt hem als een nachtmerrie. Al anderhalf jaar lang. Kan hij het ooit achter zich laten? Als hij nu weggaat, hebben ze dat in het dorp meteen door. Dan wordt het er onrustig. Mensen zullen roddelen en weer gaan rondsnuffelen op zijn terrein.'

Kortom: de nieuwste jeugdthriller van Cis Meijer bevat veel spanning, een goed plot en verschillende (maatschappelijke) thema’s. De combinatie van deze drie elementen zorgt ervoor dat het boek zowel realistisch als zinderend spannend is en vrijwel iedereen zal aanspreken. Jacht is zeker het lezen waard.

Meer recensies van Noor te Velde