Tik Tak

Eén gesloten kamer,
Eén lijk,
Vijf verdachten,
Drie uur om de moordenaar te vinden….
Met deze woorden voor op de kaft probeert het boek je interesse te wekken, bij mij is dit ook zeker gelukt.

In het boek volgen we de tv-detective Morgan Sheppard. Als 11 jarig jongetje vergaart Morgan Sheppard beroemdheid door de moord op zijn wiskunde leraar op te lossen, Iedereen dacht dat het zelfmoord was, maar Morgan bewees het tegendeel. 25 jaar later is Morgan de presentator van het tv-programma ‘inhouse detective’, en is hij verslaafd aan drank en drugs. Nu wordt Morgan verward wakker in een hotelkamer, op de klok staat 03:00:00 maar de klok loopt niet. Hoe komt hij hier? Waarom zit hij geboeid aan het bed? Heeft hij een black-out van de drank en drugs? Nee dit voelt anders. Opeens hoort hij iets, het geluid van ademhalen maar niet van hemzelf, hij is niet alleen…

Een voor een ontwaken nog 5 mensen, allemaal onbekenden voor Sheppard. Wat is er toch aan de hand? Waarom is hij als enige geboeid? Als er een lijk in de badkuip gevonden wordt, gaat de tv opeens aan, er verschijnt een man met een masker op de tv. Sheppard krijgt van hem de opdracht de moord op te lossen binnen 3 uur, lukt dit niet dan zal iedereen sterven. De moordenaar is aanwezig in de kamer, maar wie? Zal het Morgan lukken om de moord op tijd op te lossen? De klok loopt en de tijd tikt weg…. Tik Tak

Voor Tik Tak hanteert Chris McGeorge een haast filmische schrijfstijl met een hoog tempo in het verhaal, het geeft je af en toe het idee of je een tv serie of een film aan het lezen ben in plaats van een boek. Deze manier van schrijven zorgt ervoor dat het makkelijk is om je in het verhaal te verplaatsen en het echt voor je te zien. Echter heeft deze manier van schrijven ook een nadeel, zoals vaak het geval is bij tv series, zie je ook in Tik Tak dat de karakters die geen hoofdpersonage zijn weinig diepgang kennen, en er alleen lijken te zijn om hun rol te spelen en meer niet.

In het boek wordt veel gebruik gemaakt van flashbacks. De flashbacks geven een welkome afwisseling met de snelheid van het verhaal. Daarnaast verschaffen de flashbacks je met de nodige achtergrond informatie.

Chris McGeorge heeft een goed visitekaartje afgegeven met dit thriller debuut. Het is zeker geen perfect boek, het mist hier en daar wat diepgang en gaat af en toe wat kort door de bocht, maar het bevat een goed uitgedacht plot met onverwachte elementen, en een verrassende plottwist. Uiteindelijk vind ik het belangrijkste van een boek het plezier, dat je hebt tijdens het lezen. Ik heb het boek met heel veel plezier gelezen, en raad het boek ook zeker aan als je van thrillers en detectives houdt.