Aangrijpend

Scorpio 08 juni 2019
‘Wunschloses Unglück’ (letterlijk vertaald ‘Ongewenst ongeluk’), klinkt in het Duits poëtischer dan de Nederlandse titel ‘Ongezocht ongeluk’.
De semi-biografische Erzählung (vertelling) verscheen in 1972 en verhaalt over de zelfdoding van zijn moeder Maria Handke. Hij beschrijft het trieste leven van zijn moeder met veel biografische aspecten. Tegelijk schrijft Handke over zijn gevoelens. In het kort beschrijft het boek het leven van een vrouw uit een arme omgeving met een tirannieke vader, ongewenst zwanger, oorlog, alcoholistische gewelddadige man, die probeert te emanciperen, maar daar niet in slaagt. Depressiever wordt en eind 1971 op 51 jarige leeftijd een einde aan haar leven maakt.
Peter Handke beschrijft de hoogte en dieptepunten uit leven van zijn moeder en zijn rol daarin met een zekere afstandelijkheid, maar ook lichtheid, echter ondanks de distantie, begripvol en boeiend. Ik werd er in 1972 en nu, bij herlezing, door geraakt.

Andere boeken van Handke met prachtige intrigerende titels: ‘Die Angst des Tormanns beim Elfmeter’ en ‘Der kurze Brief zum langen Abschied’.

Meer recensies van Scorpio