RICO: laat zien hoe je omgaat met klappen buiten de ring

YanickUit 17 november 2018
Het boeiende verhaal van de vechter Rico speelt een prominente rol in dit boek, maar het is de persoon buiten de ring waar we kennis mee maken. Leon Verdonschot volgt de wereldkampioen kickboksen tijdens de voorbereiding van zijn wedstrijden en spreekt met familie en vrienden over Rico.

Het verhaal van Rico is zeer interessant. De hoofdstukken waarin Rico zelf aan het woord is zijn bij uitstek de hoogtepunten van het boek. Doordat het boek vaak schakelt tussen de voorbereiding van een wedstrijd en een gesprek met een vriend of familielid van Rico, mis je de woorden van Rico zelf wel eens. De hoofdstukken waarin andere mensen aan het woord zijn kunnen in sommige gevallen als herhalend gezien worden. Bepaalde stukken lijken soms voor de derde of vierde keer langs te komen, wat je uit het verhaal kan halen.

RICO laat zien dat de persoon buiten de ring totaal niet lijkt op ‘het beest’ binnen de ring. Rico blijft ‘gewoon Rico’, een persoon die alles doet voor zijn familie en niet veranderd door de continue aandacht die op hem gericht is. Het verteld hoe jongen met een rommelige jeugd letterlijk en figuurlijk is gaan vechten om zijn kinderen een betere jeugd te schenken dan dat hij gekregen heeft. De openhartigheid van Rico is prachtig om te lezen, alleen hoop je ‘meer Rico’. Het boek blijft toch iets te oppervlakkig door de vele personen die aan het woord komen. Hierdoor is het niet het meeslepende verhaal wat ons belooft is, maar is het zeker de moeite waard als meer wilt weten over Verhoeven.